بهره وری

«حالت رانندگی EcoPro»

به محض اینکه کلید حالت رانندگی EcoPro را فشار دهید تمامی اعضا و جوارح خودرو برای سوزاندن بنزین کمتر تلاش می‌کنند و تکنولوژی‌های مختلفی قطره قطره آن را تحت نظر می‌گیرند تا هیچ مقدار از آن بی‌دلیل مصرف نشود. به گفته مطالعات انجام شده توسط ب‌ام‌و این حالت رانندگی توانایی صرفه‌جویی تا سقف 20 درصد را دارد.

این حالت نحوه عملکرد جعبه دنده، زمان‌بندی آن و استراتژی سیستم تهویه مطبوع را بهینه سازی می‌کنند. صفحه نمایش نصب شده بر روی داشبورد، تکنولوژی‌های مورد استفاده و میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به شما اطلاع می‌دهد. همچنین شما می‌توانید نکات و راهنمایی‌های سیستم EcoPro برای کاهش مصرف سوخت را بر روی آن مشاهده کنید.

با فعال کردن تکنولوژی‌هایی نظیر Coasting، سیستم کمکی EcoPro Route و کروز کنترل هوشمند می‌توان 5 درصد دیگر در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.

قابلیت Coasting یکی از برجسته‌ترین تکنولوژی‌های رانندگی در حالت EcoPro است. این سیستم در بین سرعت‌های 50 تا 160 کیلومتردرساعت و با برداشتن پا از روی پدال گاز فعال می‌شود. اگر پس از برداشتن پا از روی پدال گاز ترمز نکنید خودرو بدون استفاده از پیشرانه به حرکت خود ادامه می‌دهد. یعنی جعبه دنده از پیشرانه جدا شده و به اصطلاح حالت «خلاص» به وجود می‌آید.

سیستم EcoPro با مسیریاب ماهواره‌ای سری 3 جی‌تی در ارتباط بوده و از نوآوری‌های شرکت ب‌ام‌و به شمار می‌رود. این سیستم تمامی اطلاعات مسیر پیش روی شما نظیر محدودیت‌های سرعت، منطقه سبقت ممنوع، پیچ‌ها، دوربرگردان، چهارراه‌ها و سه راه‌ها را دریافت کرده و راننده را از طریق صفحه نمایش خودرو آگاه می‌کند. این آگاه‌سازی زودتر از موعد باعث می‌شود راننده از حرکات ناگهانی و شتاب گیری‌های بی‌مورد جلوگیری کند.

تکنولوژی EcoPro Route نیز با استفاده از چندین تکنولوژی مختلف، سیستم مسیریاب پیشرفته و مرکز تحلیل داده‌های سری 3 جی‌تی کار می‌کند. این تکنولوژی تمامی اطلاعات مربوط نظیر شرایط مسیر، شرایط آب و هوا، میزان ترافیک و نحوه رانندگی را دریافت کرده و با توجه به تمامی آن‌ها بهترین و سریع‌ترین مسیر را به شما نشان خواهد داد. این سیستم در آخر مسیر میزان صرفه جویی در مصرف سوخت را نشان خواهد داد.

سیستم کروز کنترل هوشمند نیز به صورت خودکار شتاب‌گیری و ترمزگیری را انجام داده و حتی تا توقف کامل عمل می‌کند. سپس با باز شدن مسیر به صورت خودکار سرعت خودرو را تا میزان قبل آن افزایش خواهد داد.

«آیرودینامیک»

همانند گذشته ب‌ام‌و توجه ویژه‌ای به آیرودینامیک سری 3 جی‌تی کرده است. خلاقیت در طراحی دماغه خودرو و همچنین زیر آن به گونه­ای است که هوا به خوبی بر روی بدنه خودرو جریان داشته باشد و با کاهش مقاومت در برابر هوا میزان مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند.

با کمی دقت به طراحی سپر خواهید فهمید که در کنار چراغ‌های مه شکن ورودی‌های هوا وجود دارند. ورودی‌های هوایی که علاوه بر کاهش دمای دیسک‌های ترمز وظیفه بسیار مهم‌تری را به دوش می‌کشند. دماغه سری 3 جی‌تی جریان هوا را شکافته و آن را به ورودی‌های هوای عمودی و گوشه‌های سپر هدایت می‌کند. هوا پس از وارد شدن به سپر از کنار لاستیک‌های جلو عبور کرده و سپس از دریچه‌ای که بر روی بدنه نصب شده خارج می‌شود. این نوع طراحی پوششی پرده مانند از هوا را بر روی لاستیک به وجود می‌آورد که علاوه بر پایداری بیشتر خودرو از آشفتگی هوای اطراف چرخ‌های جلو کاسته و باعث می‌شود مصرف سوخت آن نیز کم شود.

مهندسان ب‌ام‌و در زیر پیشرانه صفحه فلزی یکپارچه‌ای را قرار داده‌اند که شکل V دماغه را تکمیل کرده و جریان هوای زیرین خودرو را به خوبی به عقب هدایت می‌کند. این قطعه تقریباً ساده علاوه بر کاهش مصرف سوخت، میزان صدای تولیدی خودرو در سرعت‌های بالا که از برخورد با هوا به وجود می‌آید را نیز می‌کاهد.

«قابلیت خاموش/روشن شدن خودکار پیشرانه»

این تکنولوژی اطمینان حاصل می‌کند که سوخت فقط و فقط برای حرکت خودرو استفاده شود. زمانی که خودرو در محلی نظیر پشت چراغ قرمز و یا ترافیک سنگین بزرگ راه‌ها متوقف می‌شود چه دلیلی دارد سوخت خودرو بی‌دلیل مصرف شود. در این وضعیت با برداشتن پا از روی کلاچ (برای نمونه‌های مجهز به جعبه دنده دستی) یا گذاشتن پا بر روی پدال ترمز (برای نمونه‌های اتوماتیک) پیشرانه خودرو به صورت خودکار خاموش می‌شود.

در این هنگام علامتی بر روی صفحه نمایش داخل کابین نمایان می‌شود که فعال شدن حالت Automatic Start/Stop را به راننده اطلاع می‌دهد. با برداشتن پا از روی پدال ترمز و یا گرفتن مجدد کلاچ، پیشرانه به نرمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این تکنولوژی به هیچ عنوان راحتی و ایمنی شما را از بین نخواهد برد. به لطف سنسورهای نصب شده بر روی خودرو تا دمای پیشرانه به میزان ایده آل و سیستم تهویه مطبوع دمای اتاق را به درجه دلخواه نرسانده باشد و شارژ باتری کم بوده و یا فرمان در حال چرخش باشد این سیستم عمل نکرده و پیشرانه خاموش نخواهد شد. همچنین اگر پیشرانه خاموش باشد و شرایط خودرو از حالت ایده آل فاصله بگیرد (برای مثال بخار بر روی شیشه‌ها بنشیند) سنسورها این تغییر وضعیت را تشخیص داده و به سرعت پیشرانه را مجدداً وارد عمل می‌کنند.  

«تولید نیرو از طریق ترمزگیری»

هر دفعه که شما پای خود را بر روی پدال ترمز می‌گذارید انرژی حرکتی جانبی آزاد می‌شود، که تا چندی پیش هدر می‌رفت. اما هم اکنون به لطف تکنولوژی Brake Energy Regeneration که اولین بار در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار گرفت، شما با ترمز گرفتن و یا شتاب‌گیری انرژی تولید کرده و موتوری مخصوص، این انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می­کند و سپس به باتری انتقال می‌دهد. این سیستم از کارکرد مداوم دینام جلوگیری می‌کند و علی رغم کاهش فشار وارده بر روی ژنراتور باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی نیز می‌شود.

«جعبه دنده 8 سرعتی Steptronic»

برای سری 3  جی‌تی، دو جعبه دنده 8 سرعتی Steptronic و Steptronic Sport را می‌توان سفارش داد که در هردو تعویض دنده‌ها را بسیار سریع‌تر و به نرمی انجام می‌دهند. میزان فاصله بین دنده‌ها کاهش پیدا کرده و در حین تعویض دنده دور موتور کم‌ترین افت را خواهد داشت. به لطف طراحی جدید و تکنولوژی‌های هوشمندی که بر روی این جعبه دنده‌ها سوار شده شما رانندگی راحت‌تر، سریع‌تر و با مصرف سوخت کمتری را تجربه خواهید کرد.

جعبه دنده 8 سرعتی Steptronic نه تنها تعویض دنده نرم‌تر با سر و صدای کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه به میزان چشمگیری در کاهش مصرف سوخت نیز موثر بوده است. طراحی این جعبه دنده به گونه‌ای است که شما بدون نگاه کردن به دور موتور و نشانگر دنده متوجه تعویض آن نخواهید شد. شاید با خود فکر کتید که 8 دنده به چه درد می‌خورد و 5 دنده نیز کافی است اما تعداد دنده‌های زیاد باعث می‌شود دور موتور خودرو شما در سرعت‌های بالا نیز پایین باشد و علی رغم کاهش مصرف سوخت، پیشرانه صدای کمتری را تولید کند.

این جعبه دنده بسیار هوشمند بوده و با نحوه رفتار رانندگی شما خود را تطبیق می‌دهد. همچنین می‌توانید با انتخاب حالت راحت یا اسپرت عملکرد آن را تغییر دهید. علاوه بر حالت‌های مختلف تعویض دنده با یک اشاره می‌توان حالت تعویض دنده دستی را فعال کرد و از تعویض دنده توسط پدال‌های پشت فرمان لذت برد. در حالت Sport تعویض دنده‌ها به گونه‌ای هستند که شما بیشترین بازدهی و شتاب را در اختیار خواهید داشت.

به لطف مهندسی Efficient Dynamics شرکت ب‌ام‌و و تکنولوژی‌های پیش‌بینی شرایط رانندگی(Predictive Drive Train) و کنترل تجربه رانندگی (Driving Experience Control) شما بهترین و لذت‌بخش‌ترین احساس را با سری 3 گرن‌توریسمو تجربه خواهید کرد. در حالت رانندگی Sport جعبه‌دنده به مسیریاب خودرو متصل شده و داده‌های مربوط به مسیر پیش رو را دریافت می‌کند تا با توجه به شرایط جاده، آب و هوا و نحوه رانندگی، بهترین و پر بازده‌ترین عملکرد را در اختیارتان قرار دهد. حالت تعویض دنده Comfort نیز همان‌طور که از نامش پیداست برای راحتی سرنشینان طراحی شده و شما به هیچ عنوان متوجه تعویض دنده نخواهید شد. در این حالت دور موتور پیشرانه از یک حدی بالاتر نرفته و تعداد دفعات تعویض دنده به حداقل کاهش پیدا می‌کنند.

بر روی جعبه دنده سری 3 جی‌تی قابلیت بنام Launch Control گذاشته شده است. این حالت برای جویده شدن آسفالت و فرو رفتن سرنشینان در صندلی طراحی شده است. قابلیتی که بیشتر در سوپراسپرت‌های بزرگ می‌بینیم که در آن دور موتور خودرو کنترل شده و بهترین شتاب ممکن بدون هیچ گونه هرزگردی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

با جعبه دنده 8 سرعتی Steptronic در هر شرایطی راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه را خواهید داشت.