مشخصات رانندگی

«پیشرانه بنزینی توربو ب‌ام‌و با توربو دوگانه»

یکی از هوشمندانه‌ترین استراتژی‌های شرکت ب‌ام‌و عرضه پکیج های مختلفی از پیشرانه های 4 و 6 سیلندری برای سری3 گرن‌توریسمو است. پیشرانه‌هایی که به تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای نظیر، زمان‌بندی متغیراحتراق، زمان بندی متغیر حرکت پیستون‌ها، توروبوشارژر TwinScroll و تزریق سوخت با فشار بالا مجهز شده و کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی را به همراه داشته‌اند.

شرکت ب‌ام‌و نسخه مجهز شده به پیشرانه 4 سیلندر توربو را 320i نامیده که توان خروجی معادل 184 اسب بخار (135 کیلووات) و گشتاوری معادل 270 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این پیشرانه قادر است سرعت خودرو را در عرض 7.9 ثانیه به صد کیلومتردرساعت رسانده (که در نمونه xDrive این زمان 8 ثانیه است) و به حداکثر سرعت 230 کیلومتردرساعت نیز دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو بین 6.6 تا 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر متغیر بوده و میزان آلایندگی آن بین 153 تا 156 گرم در هر کیلومتر کنترل شده است (میزان مصرف سوخت برای نمونه xDrive بین 7.1 تا 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و میزان آلایندگی آن نیز 166 گرم در هر کیلومتر است).

نسخه بعدی که 328i نام گرفته توان تولید گشتاوری 350 نیوتون متری را در دور موتور 1250 دور در دقیقه داشته و نیروی معادل 245 اسب بخار (180 کیلووات) را تولید می‌کند. این نیرو شتاب صفر تا صد کیلومتر 6.1 ثانیه‌ای را برای راننده به ارمغان آورده و به او اجازه دست‌یابی به حداکثر سرعت 250 کیلومتردرساعت را می‌دهد. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه 6.7 تا 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و در هر کیلومتر 156 تا 158 گرم گاز دی اکسید کربن (CO2) تولید می‌کند (این اعداد در نسخه چهارچرخ متحرک یا همان xDrive تا 6.8 تا 6.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر و 159 تا 161 گرم آلایندگی در هر کیلومتر افزایش می‌یابند).

قدرتمندترین پیشرانه ای که برای سری 3 در نظر گرفته شده پیشرانه ای 6 سیلندری است که بر روی ب­ام‌و 335i سوار شده است. این پیشرانه توانایی تولید نیروی زیاد 306 اسب بخار (225 کیلووات) را داشته و گشتاوری 400 نیوتون متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شتاب صفر تا صد کیلومتر 335i به 5.7 ثانیه (که برای نسخه xDrive 5.3 ثانیه است) کاهش یافته و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتردرساعت محدود شده است. سیکل ترکیبی مصرف سوخت این پیشرانه 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر بوده (در نمونۀ xDrive نیز بین 8 تا 8.1 لیتر کنترل شده) و میزان تولید گاز CO2 آن فقط 188 گرم در هر کیلومتر است ( که در نمونه xDrive نیز بین 187 تا 188 گرم خواهد بود).

تمامی پیشرانه های بنزینی سری 3 گرن‌توریسمو توانسته اند استاندارد آلایندگی اروپا یعنی یورو6 (EU6) را بدست بیاورند.

«حالت رانندگی Sport»

اگر سیستم کنترل حالت رانندگی یا همان Driving Experience Control را بر روی حالت اسپرت قرار دهید نوع عملکرد پیشرانه و سیستم تعلیق خودرو شما تغییر کرده و رانندگی تهاجمی‌تری را در اختیار خواهید داشت. این حالت را می‌توان از طریق کنترلی که در کنار دسته دنده قرار گرفته فعال کرد و با توجه به تنظیمات پیش‌فرض و همچنین تکنولوژی‌هایی که بر روی خودرو شما قرار گرفته، نوع رفتار آن تغییر خواهد کرد. برای مثال از ارتفاع سیستم تعلیق کاسته شده و پیشرانه به دستورات شما سریع‌تر پاسخ می‌دهد. اگر جعبه دنده Steptronic را برای خودروی خود سفارش دهید، در حالت اسپرت تعویض دنده‌ها با سرعت و دقت بسیار بالاتری صورت خواهند گرفت. اگر این تکنولوژی‌ها با سیستم تعلیق M ترکیب شوند سواری به مراتب تهاجمی‌تری را تجربه خواهید کرد. تکنولوژی فرمان‌ حساس به سرعت نیز به کمک شما آمده و با کاهش میزان حساسیت فرمان پایداری و احساس ایمنی بیشتری را انتقال خواهد داد.

«فرمان هوشمند حساس به سرعت»

این تکنولوژی که Servotronic نام دارد میزان حساسیت فرمان سری 3 جی‌تی را با توجه به نحوه رانندگی تغییر خواهد داد. برای مثال اگر در حال پارک خودرو باشید فرمان بسیار نرم شده و در سرعت‌های بالا میزان حساسیت آن کمتر خواهد شد. البته این سیستم تنها به سرعت خودرو وابسته نبوده و شرایط دیگری نظیر آب و هوا، شرایط جاده‌ای و زاویه چرخ‌ها را نیز مد نظر قرار می‌دهد. این سیستم در هنگام پارک خودرو یا حرکت در شرایط نامناسب و پیچ‌های تند بسیار کاربردی است.

«سیستم تعلیق هوشمند M»

سیستم تعلیق M این امکان را در اختیار رانند قرار می‌دهد تا میزان حساسیت کمک‌فنرها و نوع رانندگی را انتخاب کند. با سفارش این سیستم ارتفاع خودرو شما 10 میلی‌متر کاهش پیدا خواهد کرد تا از آن سو پتانسیل حرکتی خودرو در سرعت‌های بالا افزایش داشته باشد. راننده می‌تواند از منوی Driving Experience Control حالت رانندگی دلخواه  خود را از بین راحت تا بسیار اسپرت انتخاب کند. با انتخاب هر یک از حالت‌ها سیستم تعلیق M در کسری از ثانیه نحوه قرار گیری کمک‌فنرها را با توجه به نیاز شما و همچنین شرایط جاده تنظیم می‌کند. تعداد بسیار زیادی سنسور هوشمند همواره میزان لرزش چرخ‌ها، سرعت خودرو و میزان پایداری آن را اندازه‌گیری کرده و به مرکز کنترل داده‌های خودرو ارسال می‌کنند تا بالاترین میزان کارایی کمک‌فنرها و ایمنی در دسترس باشد.

حالت رانندگی Comfort برای لذت بردن از سفری آرامش بخش طراحی شده است و سواری نرمی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. حالت Sport حالتی تهاجمی‌تر به سیستم تعلیق خودرو داده و سواری را مقداری خشک‌تر می‌کند. حالت رانندگی Sport+ پایداری خودرو در سر پیچ‌های بسیار تند را تضمین کرده اما به هیچ عنوان سواری راحتی ندارد. در این حالت قابلیت کنترل پایداری یا همان DTC نیز وارد عمل شده و نوع حرکت چرخ‌ها، میزان هرزگردی، میزان نیروی وارده و میزان لغزش هرکدام را تحت کنترل دارد. شما می‌توانید با خاموش کردن این حالت از دود شدن لاستیک‌ها در سرپیچ و هرزگردی آن‌ها لذت ببرید .البته حالت DSC که نوع دیگری از سیستم کنترل پایداری است به کلی غیرفعال نشده و همیشه ایمنی شما را تأمین می‌کند.

« xDrive تکنولوژی چهارچرخ محرک ب‌ام‌و»

ب‌ام‌و تکنولوژی انتقال نیروی پیشرانه به هر چهارچرخ خود را xDrive نامیده است. سیستمی که در شرایط مختلف به کمک شما خواهد آمد و کشش مثال‌زدنی را ایجاد می‌کند. این تکنولوژی در کنار سیستم کنترل پایداری یا همان DSC ایمنی و پایداری بی‌نظیری را برای شما به ارمغان آورده و همواره سری 3 گرن‌توریسمو را در مسیر خود نگه می‌دارد. xDrive با توجه به نحوه رانندگی، شرایط مسیر و شرایط آب و هوایی همواره میزان نیروی وارده به چرخ‌های عقب و جلو را کنترل می‌کند. 

«اسپویلر هوشمند»

در پشت خودرو و بر روی صندوق عقب یک اسپویلر قرار داده شده تا در شرایط مختلف میزان پایداری سری 3 جی‌تی را تضمین کند. این اسپویلر به صورت خودکار در سرعت‌های بالای 110 کیلومتردرساعت از جای خود بیرون آمده و با تولید نیروی عمودی لاستیک‌های عقب را به آسفالت می‌چسباند. اسپویلر تا زمانی که سرعت خودرو از 70 کیلومتردرساعت پایین‌تر نیامده به انجام وظیفه ادامه خواهد داد. شما می‌توانید این اسپویلر را از طریق کلیدی که در کنار کلیدهای کنترل شیشه‌ها بر روی دسته در سمت راننده قرار گرفته، فعال یا غیرفعال کنید.