بهره وری

حالتECO PRO

به‌محض اینکه خودرو را در حالت اکو پرو قرار می‌دهید، همه چیز به سمت بهره‌وری بیشتر میل می‌کند و البته بسته به عادت‌ها و شیوه رانندگی شما این حالت (بر اساس تحقیق داخلی که در مجموعه ب‌ام‌و با موضوع مصرف سوخت انجام شده است) تا 20 درصد کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

این حالت واکنش‌پذیری سیستم سوخت‌رسان را به پدال گاز بهبود بخشیده و علاوه بر آن با تغییر نقاط تعویض دنده و بهبود کارکرد سیستم تهویه، مصرف سوخت را به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند. اینکه در هر لحظه کدام فناوری بهینه‌کننده کارکردهای خودرو برای کاستن از مصرف سوخت در حال بهره برداری است، همواره بر روی صفحه نمایشگر کنترلی روی داشبورد برای شما نمایش داده می‌شود. همچنین، بسته به وضعیت کنونی رانندگی در هر لحظه راهنمایی‌های لازم از طرف سیستم اکو پرو برای هر چه بهترکردن وضعیت مصرف سوخت برایتان ظاهر می‌شود.

گذشته از همه این‌ها، می‌توان به کمک قابلیت حرکت با دنده خلاص (برای گیربکس‌های استپ‌ترونیک)، فعال‌کردن سیستم کمکی پیش‌بینی حرکت و مسیریابی اکو پرو (که هر دو مورد با سیستم ناوبری پیشرفته همراه هستند) و همچنین استفاده از کروزکنترل فعال در حالت اکو پرو تا 5 درصد دیگر مصرف سوخت خودرو را کاهش داد.

قابلیت حرکت با دنده خلاص از ویژگی‌های شاخص حالت اکو پرو: اگر در دامنه سرعتی 50 تا 160 کیلومتربرساعت پای خود را از روی پدال گاز برداشته و ترمز نگیرد، سیستم به‌طور خودکار موتور را از مدار حرکت خارج کرده و خودرو به حالت خلاص به مسیر خود ادامه می‌دهد، به عبارت دیگر گویی بدون موتور حرکت می‌کند.

همچنین سیستم کمکی پیش‌بینی حرکت، به‌عنوان جزئی از بسته حرفه‌ای سیستم ناوبری از دیگر نقاط قوت حالت نوآورانه اکو پرو به شمار می‌آید. این سیستم با تکیه بر اطلاعات ناوبری، قسمت‌های دردست‌تعمیر، چهارراه‌ها، میدان‌ها، محدودیت‌های سرعتی و خروجی‌های اتوبان را در طول مسیر تشخیص داده و پیشاپیش راهنمایی‌های لازم را برای کاهش تدریجی سرعت نمایش می‌دهد. علاوه بر این، سیستم پیش‌یاب حرکت به‌طور اثربخشی بر قابلیت حرکت با دنده خلاص نظارت می‌کند.

همچنین، حالت اکو پرو دربردارنده ویژگی دیگری با نام مسیریابی اکو پرو می‌باشد که در ترکیب با نسل جدید سیستم حرفه‌ای ناوبری خودرو، امکان بهره‌برداری اطلاعاتی از داده‌های متنوعی از جمله شیوه رانندگی انفرادی، تجزیه و تحلیل وضعیت لحظه‌ای ترافیک و موقعیت مسیر را برای محاسبه بهترین مسیر از حیث میزان مصرف سوخت در دسترس قرار می‌دهد.

کروزکنترل فعال نیز به‌عنوان مزیتی نهفته در حالت اکو پرو در موقع نیاز سرعت و ترمز گیری خودرو را تا رسیدن به حالت سکون تحت کنترل می‌گیرد. پس از اینکه وضعیت ترافیکی به حالت نرمال بازگشت، سیستم به‌طور خودکار خودرو را به‌سرعت مطلوب باز می‌گرداند.

قابلیت استارت/استاپ خودکار

پشت چراغ قرمز، گره‌های ترافیکی و راه‌بندان‌های مربوط به تعمیرات و ساخت‌وساز جاده‌ای از جمله موارد اجتناب ناپذیری هستند که کم و بیش هر روز حرکت خودرو را مختل کرده و با خلاص کردن موتور، عملاً سودی جز سوزاندن بیهوده بنزین ندارند. قابلیت استارت/استاپ خودکار در سدان جدید سری3 ب‌ام‌و به‌محض اینکه خودرو به حالت سکون قرار گرفته و راننده در وضعیت گیربکس دستی کلاچ را خلاص می‌کند و یا در گیربکس استپ‌ترونیک ترمز می‌گیرد، به‌طور خودکار فتیله موتور را پایین می‌کشد. با این حال، سنسورهای هوشمندی تعبیه شده‌اند که موتور را تنها در حالتی خاموش می‌کنند که کارکرد هیچ سیستم دیگری در خودرو به آن وابسته نبوده و هیچ گونه اثر سوء بر ایمنی یا آسایش سرنشین‌ها نداشته باشد.

بنابراین، به‌عنوان مثال، موتور تا رسیدن به دمای مورد نیاز برای کارکرد مطلوب آن و یا رسیدن دمای داخل کابین به میزان از پیش تعیین شده خاموش نخواهد شد. بسته به نوع گیربکس تعبیه شده بر روی خودرو، پس از آنکه موتور توسط سیستم خودکار استارت/استاپ خاموش شد، رها نمودن ترمز و یا درگیر کردن کلاچ موجب می‌شود که موتور دوباره در کسری از ثانیه به کار افتد که نتیجه آن مصرف کمتر بنزین و کاهش انتشار آلودگی است.

بازیابی انرژی ترمزگیری

تا همین چند سال گذشته ترمز گرفتن به معنی هدر دادن بخش قابل توجهی از انرژی بود، اما حالا مفهوم بازیابی انرژی خط بطلانی بر این عقیده کشیده است. این تکنولوژی می‌گوید: وقتی ترمز می‌گیرید، انرژی بازیابی شده و در باتری‌های ذخیره می‌شود.

به‌محض اینکه پدال گاز را رها می‌کنید و یا اینکه پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید، انرژی آزاد شده از این عمل برای شارژ کردن باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند بار تحمیل شده بر موتور را کاهش داده، از حجم خروجی دود اگزوز کم می‌کند و مهم‌تر از هدر رفتن بخشی از بنزین باک خودرو جلوگیری می‌کند.

بازیابی انرژی مزیت دیگری هم دارد که به شرح آن می‌پردازیم: هنگام رسیدن به بیشینه سرعت، می‌توان بخشی از نیروی پیشرانه را که بلااستفاده مانده است برای شارژ باتری‌ها هدایت کرد که در نتیجه این عمل نه تنها در هزینه سوخت صرفه جویی می‌شود، بلکه لذت مضاعفی به سواری با سدان ب‌ام‌و افزوده خواهد شد.

گیربکس 8 دنده استپ‌ترونیک

گیربکس استپ‌ترونیک بهترین و مطمئن‌ترین راهکار دینامیک برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت:  گیربکس 8 دنده استپ‌ترونیک علاوه بر اینکه دنده‌ها را به نرمی و به‌موقع تعویض کرده و به‌ویژه در سرعت‌های بالاتر بخش عمده‌ای از صدای مزاحم داخل جعبه‌دنده را جذب می‌کند، تأثیر قابل توجهی نیز در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. این گیربکس به‌راحتی با هر نوع موتوری حتی موتورهای رده پایین سازگاری پیدا می‌کند.

فقط نشانگر دور موتور است که می‌تواند در هنگام تعویض دنده حق مطلب را برای بازگو کردن کارکرد سریع و روان گیربکس 8 دنده استپ‌ترونیک ادا کند. هر یک از دنده‌ها آن چنان در محفظه جعبه دنده با آرایشی بهینه کنار هم چیده شده‌اند که تعویض دنده با کمترین اختلال در دور موتور انجام شده و کیفیت انتقال نیرو نیز خود مافوق تصور است. در عین حال، میزان کارکرد موتور همواره در سطحی نگه داشته می‌شود که بهینه‌ترین استفاده از نیرو و کارایی آن به عمل آید. علاوه بر این، گیربکس ب‌ام‌و با مبدل کلاچ بسیار پیشرفته‌ای همراه شده که به‌تازگی طراحی و ساخته شده است. در سرعت‌های بالا دور موتور به‌واسطه وجود دنده‌های اضافی گیربکس کاهش می‌یابد که همین موضوع خود کاهش مصرف سوخت و از سوی دیگر کاهش صدای اضافی موتور را در پی خواهد داشت.

به لطف گیربکس 8 دنده استپ‌ترونیک ب‌ام‌و (ساخت EfficientDynamics از زیرمجموعه‌های تخصصی ب‌ام‌و) در حال حاضر این امکان وجود دارد که در خودروهای مجهز به سیستم پیش‌بینی نیروی پیشرانه، با استفاده از سیستم کنترل حالت رانندگی، به‌طور مستمر و فعال عملکرد آن‌ها را بهبود بخشید. در حالت اسپرت، سیستم مدیریت انتقال نیروی‌محرکه، اطلاعات مورد نیاز خود را برای تعیین بهینه‌ترین سطح واکنش‌پذیری بر اساس ویژگی‌های مسیر از سیستم ناوبری استخراج می‌کند. همان‌طور که از نامش پیداست، در حالت رانندگی راحت، جعبه‌دنده با کاهش تعداد تعویض دنده برای فراهم نمودن تجربه‌ای لذت بخش از رانندگی برنامه‌ریزی شده است.

با این همه، ب‌ام‌و در قالب بسته‌ای سفارشی عرضه گیربکس 8 دنده استپ‌ترونیک اسپرت‌اش را برای چشاندن لذت محض تعویض دنده و رانندگی در نظر گرفته است. این گیربکس علاوه بر تعویض دنده سریع، شامل دو شیفتر در پشت رول فرمان و دسته‌دنده جدیدی است که با ارتفاع کمتر خود نسبت به دسته‌دنده‌های معمولی ب‌ام‌و، حس اسپرت بی‌نظیری را القاء می‌کند. لانچ‌کنترل به‌عنوان یکی از شاخص‌هایی که با الهام از خودروهای موتور اسپرت به طراحی سدان‌های ب‌ام‌و رخنه کرده است از لحظه استارت زدن، دور موتور را تنظیم کرده و خودرو را برای حداکثر میزان شتاب‌گیری آماده می‌کند.

ساختار هوشمند و سبک

همان‌طور که شما نگران مصرف سوخت خودروی خود هستید، ب‌ام‌و نیز برای احترام به دغدغه شما به کاستن هر چه بیشتر از وزن خودروهایش فکر می‌کند. ساختار هوشمند و سبک سری3 ب‌ام‌و مصرف سوخت را به حداقل میزان ممکن رسانده و بر مزیت‌های سواری با آن می‌افزاید.

مهندسان ب‌ام‌و از انبوهی از مواد با فناوری بالا در طراحی خودروهای ب‌ام‌و استفاده می‌کنند: مواد سبکی همچون آلومینیوم در ساخت شاسی و قسمت جلو خودرو، فولاد بسیار مقاوم در بدنه و همچنین پلاستیک فوق مدرن. در موتورها و اجزاء سیستم محرکه خودرو نیز آلیاژهای بسیار پیشرفته منیزیوم به کار گرفته شده‌اند.

ساختار هوشمند و سبک تا 25 درصد از وزن اجزاء به کار رفته در خودرو کاسته و در نتیجه آن صلابت مثال زدنی برای بدنه و ایمنی فزاینده‌ای را برای سرنشین‌ها به همراه داشته است. علاوه بر این، وزن کم خودروهای ب‌ام‌و به‌واسطه توزیع وزنی متقارن بین محورهای جلو و عقب ویژگی‌های دینامیک اتومبیل‌های تولیدی این کمپانی را ارتقاء بخشیده است.

آئرودینامیک

طراحی سدان جدید سری3 ب‌ام‌و به‌طور کامل تحت تأثیر اندیشه‌های نوآورانه گروه EfficientDynamics بوده است. بهبود پیشانی خودرو بر اساس اصول آئرودینامیک و علی‌الخصوص سطح زیرین آن، به شکلی گویا زبان نوآورانه این مجموعه را در طراحی المان‌های جدید باهدف کاهش اصطکاک و مصرف سوخت به تصویر می‌کشد.

تجسم فلسفه طراحی EfficientDynamics ب‌ام‌و را می‌توان در طراحی جلوپنجره جدید سری3 مشاهده نمود. پره‌های یکپارچه تعبیه شده در جلوی خودرو، جریان هوا را از طریق دو دریچه عمودی به سمت محفظه چرخ‌ها هدایت می‌کنند. همزمان با شتاب گرفتن خودرو، جریان هوا با ایجاد جداره‌ای نامرئی در اطراف چرخ‌ها مانع ایجاد جریان‌های گردابی اطراف آن‌ها شده و به‌واسطه کاستن از اصطکاک هوایی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می‌گردد.

لایی‌کوبی زیر بدنه به انضمام تعبیه سینی آئرودینامیک برای پوشاندن کف موتور و متعلقات آن از جمله جزئیاتی هستند که علیرغم تأثیر بسزایی که در بهبود وضعیت آئرودینامیک خودرو ایفا می‌کنند، اغلب به چشم نمی‌آیند. با این حال، ویژگی‌های شیوه نوآورانه لایی‌کوبی کف سری3 ب‌ام‌و علاوه بر بهبود محسوس شاخص‌های آئرودینامیک آن، به‌خوبی از پس عایق بندی صوتی برآمده و نیز سد مقاومی در برابر خوردگی اجزاء فلزی بدنه ایجاد کرده است.

نسخه‌های EfficientDynamics ب‌ام‌و

استاد در بهره‌وری: مدل‌های 320i و 320d که طراحی آن‌ها از زیر دست مجموعه EfficientDynamics ب‌ام‌و گذشته است از جدیدترین و کاراترین فناوری‌های روز بهره گرفته و از حیث مصرف و عملکرد سنگ محک‌های جدیدی را در کلاس خود بنیان نهاده‌اند.