مشخصات رانندگی

موتورهای توربو ب‌ام‌و با توربو دوگانه

برای سدان جدید سری3 ب‌ام‌و 10 نوع موتور گشتاور بالا و کم‌مصرف موجود است که تمامی آن‌ها با تکنولوژی مدرن توربو کار می‌کنند. در واقع این موتورها به‌مثابه قلب مکانیکی نیرومند سدان سری3، تعریف تازه‌ای از دینامیک را به نمایش گذاشته‌اند.

سیستم تعلیق هوشمند M

سیستم تعلیق کم‌ارتفاع و مجهز به فنرهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع به راننده این امکان را می‌دهد که بر حسب مورد، حالت رانندگی آرام یا پویا و پرجنب‌وجوش را انتخاب کند.

سیستم تعلیق انطباق پذیر M برای بهبود قابلیت‌های حرکتی خودرو 10 میلی‌متر پایین‌تر قرار گرفته است. راننده می‌تواند با استفاده از کنترل حالت رانندگی از داخل کابین ویژگی‌های حرکتی خودرو را بر حسب شرایط جاده و موقعیت رانندگی در طیف بسیار آرام تا حالت اسپرت تغییر دهد. با انتخاب هر کدام از حالت‌های رانندگی، سیستم تعلیق انطباق‌پذیر تنها ظرف چند ثانیه به‌صورت الکتریکی ارتفاع فنرها را برای سازگاری حداکثری با شرایط جاده و موقعیت رانندگی تنظیم می‌کند. علاوه بر این، سیستم تعلیق به سنسورهای متعددی مجهز است که به کمک آن‌ها به‌طور لحظه‌ای اطلاعات مربوط به میزان لرزش چرخ‌ها و سرعت خودرو را برای دستیابی به ارتفاع بهینه فنرها و ایمنی مورد انتظار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند.

حالت راحت (COMFORT) را می‌توان برای یک رانندگی بی‌دغدغه و آرامش بخش انتخاب نمود. حالت اسپرت (SPORT) با تغییر تنظیم وضعیت سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع فنرها نوید یک رانندگی پویا را می‌دهد و بالاخره برای چشیدن لذت محض سواری با سدان سری3 ب‌ام‌و آن را در حالت اسپرت پلاس (+SPORT) قرار دهید. در این وضعیت قابلیت DTC (کنترل نیروی کشش دینامیک) فعال می‌شود. با فعال شدن قابلیت DTC پس از کاستن از محدودیت‌های دینامیک حرکتی امکان سریدن چرخ‌های محرک خودرو برای افزودن هیجان هر چه بیشتر به تجربه رانندگی اسپرت بیشتر می‌شود، هرچند که قابلیت DSC به‌طور کامل غیرفعال نشده و بسته به امکان چشم‌پوشی از ملاحظات ایمنی و حفظ تعادل و پایداری خودرو، تنها با تأخیر زمانی بیشتری شروع به فعالیت می‌کند. 

حالت اسپرت

به لطف وجود سیستم کنترل حالت رانندگی وقتی ب‌ام‌و سری3 خود را در وضعیت اسپرت قرار می‌دهید، موتور و دینامیک حرکتی خودرو با واکنش‌پذیری سریع‌تر به خواست راننده مقدمات تجربه‌ای ناب از رانندگی پر جنب و جوش را با ب‌ام‌و فراهم می‌کند.

حالت اسپرت را می‌توان به‌سادگی با فشردن شستی تعبیه شده بر روی کنسول مرکزی فعال کرد. پس از آن بر حسب تجهیزات انتخاب شده تنظیمات از پیش تعیین شده برای موتور و سیستم تعلیق اعمال می‌شوند. واکنش‌پذیری موتور به پدال گاز سریع‌تر شده و نقاط شیفت دنده در جعبه دنده استپ‌ترونیک به‌طور محسوسی تغییر پیدا می‌کنند تا شخصیت اسپرت خودرو در رانندگی برجسته‌تر گردد.

در کنار سیستم تعلیق انطباق پذیر M، شاسی نیز از روح اسپرت بی‌نظیری برخوردار است. در صورت انتخاب حالت اسپرت فرمان، دخالت سیستم هیدرولیک فرمان در حرکت آن کمرنگ شده و می‌توان بی‌واسطه فرمانپذیری و کنترل‌پذیری دقیق فرمان را در کف دست‌ها حس کرد.

وضعیت قابل‌تغییر فرمان اسپرت

رانندگی اسپرت در نهایت آرامش:  وضعیت قابل تغییر فرمان اسپرت زاویه چرخ‌های جلو را با شرایط واقعی رانندگی منطبق می‌نماید و به این ترتیب سدان سری3 ب‌ام‌و به بهترین شکل ممکن و کم و بیش مستقیماً به فرمان راننده واکنش نشان می‌دهد.

در حالت اسپرت دامنه حرکتی فرمان برای وضعیت‌هایی که زاویه گردشی بیشتری را طلب می‌کنند تا 25 درصد کاهش می‌یابد. به همین ترتیب پارک‌کردن و دور زدن ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود، چرا که راننده با تلاش کمتری چنین سطحی از کنترل‌پذیری دقیق و بی‌نقص را تجربه خواهد نمود. علاوه براین، کیفیت فرمان‌پذیری نیز به‌خصوص در شرایط نیازمند به واکنش سریع راننده به‌طور محسوسی بهبود می‌یابد.

در زوایای کوچک،  از 0 تا 100 درجه، این خودرو فرمان‌پذیری بسیار دقیق و پایداری از خود نشان داده و پس از واکنش بی‌نظیر به خواست راننده به‌سرعت به حالت حرکت مستقیم باز می‌گردد. میزان گردش فرمان به‌طور لحظه‌ای و از طریق مختصات مکانیکی جعبه فرمان محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

شاسی

آرامش زایدالوصف رانندگی به همراه کنترل‌پذیری، چابکی و دقت فوق‌العاده. وجود هر کدام از این خصوصیات به‌تنهایی می‌تواند مزیت چشمگیری برای  یک خودروی سواری به شمار آید که در این میان شاسی سدان جدید سری3 ب‌ام‌و دستاورد تازه‌ای را نیز برای حل تضاد رانندگی آرام به همراه قابلیت‌های اسپرت وسیله نقلیه معرفی کرده است.

بخش قابل توجهی از این نوآوری به‌واسطه تکنولوژی بسیار پیچیده شاسی می‌باشد که دارای سیستم تعلیق با اکسل جناغی دوگانه در جلو و در محور عقب مجهز به اکسل پنج میله‌ای است. با توجه به وضعیت موتور که به‌صورت طولی قرار گرفته و دیفرانسیل‌عقب بودن خودرو، انتقال نیرو توسط اکسل تعادل مناسبی را موجب شده است که در کنار بدنه‌ای با مقاومت پیچشی بالا، بهترین ترکیب شاسی برای سدان سری3 محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و همواره اهمیت ویژه‌ای برای ویژگی‌های شاسی از جمله سبک بودن اجزای تشکیل دهنده آن، سینماتیک دقیق، پیچیده و بی‌نقص محورها و یک سیستم فرمان خوش‌دست و تحت کنترل قائل بوده است، چرا که به لطف کارکرد مناسب محور عقب محرک خودرو کمترین تأثیرپذیری را از عوامل جانبی خواهد داشت. قابلیت‌های دینامیک حرکتی سدان جدید سری3 توسط یک سیستم کنترلی بسیار مدرن پشتیبانی می‌شود. باوجود فاصله محوری 2810 میلیمتری، عرض 1543 در جلو و 1585 در قسمت عقب بدنه، جثه ب‌ام‌و جدید اندکی بزرگ‌تر از قبل به نظر خواهد رسید که به لطف کاستن از وزن پیشرانه و بهره‌مندی از ساختار سبک شاسی، به توزیع وزنی کامل 50:50 بر روی دو محور رسیده است. این دستاورد مهم، نهایت دینامیک حرکتی و پایداری را برای خودرو به همراه خواهد داشت. اگر همه این‌ها هم برایتان راضی‌کننده نبود، می‌توانید با انتخاب قابلیت دیگری از سیستم تعلیق انطباق پذیر M و انتخاب حالت رانندگی اسپرت، انتظار خود از ب‌ام‌و سری3 را برآورده کنید.

ب‌ام‌و xDrive

سیستم چهار چرخ محرک ب‌ام‌و موسوم به xDrive نیروی کشش، پایداری حرکتی و ایمنی خودرو را بهبود می‌بخشد، و مهم‌تر از همه هنگامی که وضعیت‌های متناقض، رانندگی راننده را در واکنش‌های آنی به چالش می‌کشند، پشت او را خالی نمی‌کند.

سیستم xDrive ب‌ام‌و هر گونه نقصی را در سیستم فرمان حتی پیش از ایجاد آن تشخیص داده و مانع از بروز آن می‌شود. تنها ظرف یک دهم ثانیه تمام نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به‌واسطه گیربکس خودکار و کلاچ چندصفحه‌ای برقی، به نسبت 40:60 به چرخ‌های جلو یا عقب خودرو منتقل می‌کند.

در سیستم  xDrive ب‌ام‌و هر محور از بیشینه نیروی در دسترس برای به حرکت واداشتن چرخ‌ها بهره می‌گیرد. در پیچ‌های تند، شروع به حرکت در سراشیبی‌ها، سطوح لغزنده و باران خورده و مسیرهای برف خیز کوهستانی، نیروی پیشرانه به بهینه‌ترین حالت ممکن به چرخ‌ها منتقل می‌گردد. ب‌ام‌و در هر وضعیتی جریان پایدار نیروی کشش را برای حرکت چرخ‌ها تأمین می‌کند. به لطف وجود سیستم xDrive خودرو شما بهترین بهره‌برداری را از محور عقب به عمل می‌آورد که به‌واسطه فرمان‌پذیری دقیق، هنگام دور زدن در سر پیچ‌های تند، کارایی و قابلیت‌های متمایز پیشرانه و سیستم فرمان برایتان آشکار خواهد شد.