بهره وری

آیرودینامیک Aerodynamics

تمام بدنه و اجزاء آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوا همانند آب بر روی آن جریان داشته باشد. طراحی آیرودینامیک سپر و کاپوت باعث شده که خودرو مقابل هوا هیچ مقاومتی نداشته باشد و مصرف سوخت به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. در جلو جریان هوا از حفره‌های داخل سپر وارد شده و پس از عبور از کنار چرخ‌های جلو از دریچه‌های کناری خارج می‌شوند. این نوع طراحی باعث شده که لایه‌ای از هوا همانند پرده زاویۀ بیرونی چرخ‌های جلو را پوشش دهد. این نوع طراحی باعث شده دگرگونی و آشفتگی هوا در کنار چرخ‌ها به وجود نیاید و مصرف سوخت کاهش پیدا کند. در زیر خودرو نیز پوششی یک دست قرار داده شده است که پیشرانه و دیگر قطعات را پوشش می‌دهد. این پوشش نیز به آیرودینامیک خودرو و در نتیجه مصرف سوخت آن کمک شایانی می‌کند. باقی قطعات کوچک و بزرگ سری 4 کوپه نیز علاوه بر طراحی آیرودینامیک، به گونه‌ای هستند که در مقابل جریان هیچ صدایی از خود تولید نکنند.

  

حالت رانندگی Eco Pro - ECO PRO Mode

با فعال کردن حالت Eco Pro تمام حرکات و رفتارهای سری 4 کوپه سمت و سوی اقتصادی به خود می‌گیرد. در این حالت و البته با توجه به نوع رانندگی شما مصرف سوخت تا سقف 20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد (با توجه به تحقیقات گسترده مهندسین شرکت ب‌ام‌و). به لطف جعبه دندۀ Steptronic ، سیستم کمکی و سیستم ECO Pro می‌توان تا 5 درصد دیگر در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. در این حالت نوع شتاب گیری و نقاط تعویض دنده بهینه سازی شده و استراتژی سیستم تهویه مطبوع کابین در گرمایش یا سرمایش تغییر خواهد کرد. در صفحه نمایش، نکاتی مفید در رابطه با حالت Eco Pro دریافت خواهید کرد که با رعایت آن‌ها میزان مصرف سوخت شما بسیار بهینه‌تر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های حالت Eco Pro نوع ارتباط آن با جعبه دندۀ Steptronic  است. اگر در بازه سرعتی 50 تا 160 کیلومتر بر ساعت شما پای خود را از روی پدال گاز بردارید، جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو به صورت خودکار از پیشرانه جدا خواهد شد و سری 4 کوپه به اصطلاح عامیانه «خلاص» می‌شود که در مصرف سوخت بسیار تأثیر گذار است. این سیستم بسیار ایمن بوده و به کمک آن هیچ‌گاه کنترل خودرو را از دست نخواهید داد.

در حالت Eco Pro خودرو به لطف سیستم مسیریاب Navigation System Professional، تمامی داده‌های مسیر نظیر چهار راه‌ها، پیچ‌ها، میادین، محدودیت‌های سرعتی، خروجی‌ها، ورودی‌ها، پستی و بلندی و سرازیر و سراشیبی‌ها را تشخیص داده و نکات لازم را زودتر از موعد در اختیار راننده قرار می‌دهد تا فرآیند کاهش سرعت و یا افزایش آن آهسته‌تر انجام شود و با ترمز‌گیری و شتاب‌گیری‌های سریع مصرف سوخت خودرو بی‌دلیل افزایش پیدا نکند. در حالت رانندگی Eco Pro نیز تکنولوژی جدیدی به نام Eco Pro Route تعبیه شده است که با سیستم مسیریاب خودرو در ارتباط است. در این تکنولوژی پارامترهای مختلفی نظیر نوع رانندگی شما، شرایط آب و هوایی و ترافیک مسیرها تحلیل و بررسی شده و پس از آن بهترین مسیر ممکن به شما پیشنهاد داده می‌شود. در پایان مسیر سیستم هوشمند از طریق صفحه نمایش ، میزان صرفه جویی در بنزین و مسافتی را که حالت رانندگی Eco Pro برای شما به ارمغان آورده است را نشان خواهد داد.

 

تکنولوژی‌های پیشرانۀ ب‌ام‌و  TwinPower Trubo - BMW TwinPower Turbo technology

در این سری از پیشرانه‌های ب‌ام‌و می‌توان به فناوری‌هایی نظیر توربوشارژهای TwinScroll، قابلیت زمان‌بندی متغیر احتراق در هر سیلندر (Valvetronic)، زمان‌بندی متغیر میل بادامک‌ها در ورود بنزین و خروج گازهای حاصل از احتراق (Double-VANOS) و همچنین تکنولوژی تزریق بنزین به صورت پودری با دقت و فشار بالا  اشاره کرد.

در پیشرانه‌های دیزلی این سری از تکنولوژی Common Rail برای تزریق سوخت و یک توربوشارژر با مهندسی توربین متغیر استفاده شده است. در هر دو پیشرانه‌های  بنزینی و دیزلی به لطف این تکنولوژی‌های جدید مصرف سوخت به میزان چشم‌گیری کاهش یافته و این در حالی است که قدرت و بازدهی هرکدام نه تنها کاهش بلکه به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

 

قابلیت خاموش/روشن شدن خودکار- Automatic Start/Stop function

این تکنولوژی یکی از قابلیت‌هایی است که امروزه برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش میزان تولید آلایندگی در خودروهای متعددی استفاده می‌شود. برای مثال هنگامی که پشت چراغ قرمز هستید و یا در ترافیکی سنگین ایستاده‌اید، تکنولوژی خاموش/روشن شدن خودکار وارد عمل شده و در اولین فرصت پیشرانه را خاموش می‌کند (در نمونه مجهز به جعبه دندۀ دستی با برداشتن پا از روی کلاچ و در نمونۀ مجهز به جعبه دندۀ Steptronic با ترمزگیری و متوقف شدن کامل خودرو این تکنولوژی وارد عمل می‌شود). پس از خاموش شدن پیشرانه بر روی صفحه نمایش رو به روی راننده علامتی مبنی بر فعال شدن سیستم خاموش/روشن شدن خودکار، نمایان می‌شود. به محض اینکه دنده را جا زده (در نمونه دستی) یا پای خود را از روی ترمز بردارید (در نمونۀ اتوماتیک) پیشرانه در کسری از ثانیه مجدداً روشن شده و شما می‌توانید بدون هیچ تأخیری به رانندگی ادامه دهید. تکنولوژی خاموش/روشن شدن خودکار به هیچ عنوان از کیفیت سواری و ایمنی خودرو نمی‌کاهد. این فناوری فوق‌هوشمند، در صورت مناسب نبودن دمای پیشرانه، سرد یا گرم بودن فضای داخل کابین، پایین بودن شارژ باتری و یا اگر در حال چرخاندن غربیلک فرمان باشید به هیچ عنوان پیشرانه را خاموش نمی‌کند. حتی اگر هنوز خودرو متوقف باشد و مرکز کنترل داده‌های سری 4 کوپه تشخیص دهد شما به پیشرانه نیاز دارید سریع وارد عمل شده و آن را مجدداً روشن می‌کند. برای مثال اگر در یک روز سرد زمستانی پس از خاموش شدن پیشرانه شیشه‌ها شروع به بخار کردن کنند، پیشرانه روشن شده و بخار روی شیشه‌ها را از بین می‌برد. با این حال می‌توانید با یک کلید قابلیت خاموش/روشن شدن خودکار را غیر فعال کنید.

 

باز تولید نیرو در ترمز گیری- Brake Energy Regeneration

آیا می‌دانستید هر بار که در ب‌ام‌و سری 4 کوپه پای خود را پدال ترمز می‌گذارید در حال تولید انرژی هستید؟ مهندسین شرکت ب‌ام‌و از فناوری به کار رفته در خودروهای فرمول وان بهره گرفته و از انرژی‌های حرکتی خودرو نظیر ترمزگیری، شتاب‌گیری و انرژی گریز از مرکز در سر پیچ‌ها نیرو می‌گیرند. انرژی حرکتی ذخیره شده نیز برای شارژ باتری خودرو استفاده می‌شود. به لطف این منبع انرژی جدید، دیگر دینام خودرو به طور مداوم فعالیت نداشته و علاوه بر کم شدن فشار بر روی ژنراتور، در کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی و عملکرد خودرو نیز موثر است.

 

نشانگر بهترین زمان برای تعویض دنده - Optimum Shift Indicator

سیستم الکترونیکی نصب شده بر پیشرانه، بهترین زمان برای تعویض دنده را مشخص می‌کند تا علی‌رغم کاهش مصرف سوخت، استهلاک قطعات جعبه دنده و پیشرانه کاهش چشم‌گیری داشته باشد. این سیستم الکترونیکی حالت رانندگی، سرعت و شرایط جاده را سنجیده و با توجه به این فاکتورها بهترین زمان تعویض دنده را مشخص می‌کند. در حالت تعویض دنده دستی نیز داخل صفحه نمایش مخصوص راننده نیز نشانگری نمایان می‌شود که بهترین زمان تعویض به دنده بعدی یا معکوس را به شما نشان می‌دهد.

این سیستم حتی در زمان شتاب‌گیری به سرعت تأخیر در تحلیل داده و عملکرد جعبه دنده را سنجیده و با توجه به آن‌ها زمان مناسب‌تری را بر می‌گزیند. مقایسه مرحله به مرحله فناوری تشخیص بهترین زمان تعویض دنده نشان دهنده این واقعیت بوده است که این قابلیت حدود 4 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

 

فرمان الکتریکی - Electric Power Steering

فرمان‌پذیری به لطف این فناوری احساس خوبی را به راننده انتقال می‌دهد. سیستمی که در برابر ناهمواری‌های سطح جاده حساسیت کمتری از خود نشان داده و به لطف ضربه‌گیرهایی که در آن قرار داده شده از هرگونه نوسان بیهوده جلوگیری می‌کند. فرمان‌پذیری در حالت عادی بسیار نرم است و حس اطمینان را برای راننده به ارمغان می‌آورد. اما اگر به دنبال احساس اسپرت‌تری هستید با فشردن یک کلید می‌توان فرمان‌پذیری را مقداری سفت‌تر کرد. بر خلاف اکثر خودروهای امروزی، در سیستم فرمان‌پذیری الکتریکی ب‌ام‌و خبری از هیدرولیک نبوده و موتوری الکتریکی همه وظیفه را بر عهده دارد. یکی از برتری‌های سیستم تمام‌برقی در این است که موتور الکتریکی تنها زمانی عمل می‌کند که غربیلک فرمان را بچرخانید. پس در بیشتر سفرهای شهری و برون شهری که حدود 90 درصد مسیر را مستقیم حرکت می‌کنید این موتور غیر فعال بوده و انرژی چندانی را مصرف نمی‌کند. پس در نتیجه با کاهش مصرف انرژی، میزان مصرف سوخت خودرو نیز حدود 3/0 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می‌یابد که در دراز مدت برتری بزرگی نسبت به سیستم فرمان‌پذیری هیدرولیک خواهد داشت. یکی دیگر از مزیت‌های این فناوری عدم استفاده از روغن هیدرولیک است که علاوه بر کاهش هزینه نگهداری خودرو، از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند. در بعضی از نسخه‌های سری 4 کوپه، امکان سفارش سیستم Servotronic در کنار فرمان‌پذیری الکتریکی وجود دارد. این سیستم حساسیت فرمان‌پذیری را با توجه به سرعت خودرو تعیین می‌کند. این سیستم همواره در حال محاسبۀ سرعت خودروی شما است و نیروی متناسب با سرعت را در اختیار موتورالکتریکی قرار می‌دهد. برای مثال هنگامی که در حال پارک خودرو هستید حساسیت فرمان‌پذیری بسیار بالا بوده و با یک اشاره چرخ‌ها به سمت دلخواه می‌چرخند و یا زمانی که با سرعت بالایی حرکت می‌کنید حساسیت فرمان‌پذیری کاهش می‌یابد تا پایداری و ثبات خودرو از دست نرود.