مشخصات رانندگی

پیشرانه‌های 4 سیلندر توئین توربو بنزینی

مهمترین مشخصه پیشرانه‌های بنزینی 4 سیلندر ب‌ام‌و X1 قدرت و انعطاف‌پذیری بالا در کنار مصرف پایین سوخت است. تمامی پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو همه طبق استاندارد یورو6 طراحی شده‌اند. پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر در مدل 1.8i قدرت 150 اسب‌بخار تولید می‌کند که در کنار قدرت مناسب، مصرف پایین سوخت را به ارمغان می‌آورد. به دلیل سیستم های کنترل میل لنگ و تغییر تایمینگ سوپاپ‌ها، در هر لحظه شتابگیری امکان پذیر است؛ به طوری که شتاب صفرتاصد این مدل 9.7 ثانیه و حداکثر سرعت خودرو نیز در حدود 202 کیلومتر بر ساعت است.

در مدل 2.0i توربو، قدرت پیشرانه به 184 اسب‌بخار می‌رسد و مصرف سوخت نیز بین 6.9 تا 7.1 لیتر در صد کیلومتر تخمین زده شده است. این در حالیست که شتاب صفرتاصد بسته به نوع گیربکس و سرعت تعویض دنده بین 7.4 تا 7.8 ثانیه بوده، حس چابکی در کنار مصرف پایین سوخت به راننده القا می‌شود.

در مدل 2.8i مصرف سوخت به مدد زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تکنولوژی خاص انژکتور، سیستم TwinScroll توربوها و سایر موارد طراحی شده برای بهبود کارایی پیشرانه، قدرت به 245 اسب‌بخار می‌رسد و رسیدن به صد کیلومتر بر ساعت از حالت سکون تنها در 6.4 ثانیه امکان پذیر است در حالی که مصرف سوخت به عدد خیره کننده 7.2 لیتر در صد کیلومتر محدود شده است. همانگونه که گفته شد برپایه چشم اندازهای توسعه پایدار، تمامی پیشرانه‌های بنزینی این خودرو استانداردهای مربوط به یورو6 را پاس می‌کنند. برای پیشرانه اول تنها سیستم sDrive قابل سفارش است، در حالی که برای نمونه 2.8 تنها حالت xDrive در نظر گرفته شده است.

تکنولوژی xDrive

فلسفه این سیستم انتقال قدرت در حدی است که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. این سیستم انتقال قدرت، پایداری بیشتر و امنیت و آرامشی دوچندان را در کنار چسبندگی بهتر برای هر چهار چرخ خودرو فراهم می‌آورد. برای مثال اگر حسگرهای پیچیده خودرو تشخیص دهند که احتمال لیز خوردن و انحراف خودرو وجود دارد، سامانه در چند صدم ثانیه وارد عمل شده و از طریق تغییر توازن گشتاور انتقال یافته به هرکدام از محورها، هرگونه ناپایداری را از میان می‌برد.

حتی در مسیرهای یخ زده و پر از برف نیز این سیستم به شما اجازه می‌دهد که لذت سواری را به سبب چسبندگی و پایداری مناسب بیش از پیش احساس کنید. چه بخواهید که از روی تپه‌های صعب العبور بگذرید و چه بخواهید که بر روی مسیرهای لیز و لغزنده حرکت کنید، X1 می‌داند که چه مقدار قدرت و گشتاور برای این کار مناسب است.

تکنولوژی Performance Control

هیچ دو مسیری با هم یکسان نیستند. در سر پیچ‌ها هم مسیری که چرخ‌های قرارگرفته به سمت بیرون پیچ طی می‌کنند طولانی‌تر از چرخ های داخل است. تمامی این موارد سبب می‌شوند تا ب­ام­و سیستمی را تحت عنون Performance Control ابداع کند که هر چرخ را به طور جداگانه کنترل می‌کند.

در خودروهای مدرن چرخ‌های یک محور توسط یک دیفرانسیل به هم متصل می‌شوند. در صورتی که در سیستم Performance Control این نحوه اتصال سنتی را یک مرحله پیچیده‌تر کرده، انتقال قدرت و حتی ترمزگیری را برای هر چرخ به طور جداگانه انجام می‌دهد. چرخ‌هایی که به سمت داخل پیچ هستند قدرت کمتری دریافت می‌کنند تا چسبندگی و پایداری خودرو سر پیچ ها افزایش قابل ملاحظه ای یابد.

سیستم Srevotronic

آپشن فرمان مجهز به سامانه Servotronic در مدل های xDrive به راننده اطمینان خاطر می‌دهد که در تمامی شرایط کنترل و فرمان‌پذیری خودرو به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

با توجه به سرعت خودرو در هر لحظه این سامانه میزان قدرت کمکی لازم برای پیچیدن چرخ‌ها را تشخیص می‌دهد؛ برای مثال در سرعت‌های بالا، دقت و پاسخ مستقیم فرمان لازم است و در پیچ‌های تند و در هنگام پارک‌کردن خودرو گردش نرم و راحت فرمان مورد نیاز است و همه این‌ها به مدد این سیستم در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

سیستم کنترل پایداری Dynamic Traction Control

سامانه DTC نقش بسازایی در ایجاد پایداری در مسیرهای یخی و گلی دارد. در صورتی که چرخ های جلو خودرو به دلیلی گیر کرده و توانایی چرخش نداشته باشند، چرخ‌های عقب نیز لیز می‌خورند و قدرت پیشران خودرو هدر می‌رود. در صورتی که سیستم DTC در چنین موقعیتی سبب می‌شود تا به هیچ وجه نیروی پیشران هدر نرود و چسبندگی خودرو و پایداری بهبود یابد. DTC به شما اجازه می‌دهد که بدون هرزگردی چرخ‌ها، خودرو را تا سر حد توانش به چالش بکشید. این به معنای تسلط بیشتر راننده بر خودرو و لذت بیشتر سواری است.