
تحولات لوگوی BMW
تکامل لوگوی BMW: از طراحی اولیه با رنگهای باواریا تا نسخه مدرن و تخت امروزی.
تحولات لوگوی BMW
تکامل لوگوی BMW: از طراحی اولیه با رنگهای باواریا تا نسخه مدرن و تخت امروزی.
تاریخچه لوگو BMW
مهندسی دقیق آلمانی و طراحیهای بیهمتا اولین نکاتی هستند که با شنیدن نام برند BMW به ذهن میآیند. یکی از مهمترین عوامل در ماندگاری یک برند، طراحی لوگوی آن است که باعث میشود طرح کلی لوگو در ذهن مردم باقی بماند. BMW نیز با طراحی زیبای لوگوی خود در تمام سالهای تولیدش از این نکته به خوبی بهره برده است.
لوگوی BMW
پرسشی که همیشه در ذهن علاقهمندان به خودرو بوده این است که آیا لوگوی BMW نماد و طرحی از پروانه هواپیماست یا خیر؟!
بسیاری از افراد در شبکههای مجازی و مقالات مختلف خواندهاند که کمپانی BMW در ابتدا تولید موتورهای هواپیما را انجام میداده و طرح لوگوی این برند نیز به همین تاریخچه تولید هواپیما مرتبط است. اما با نگاهی به تاریخچه لوگوی BMW درمییابیم که این استدلال درست نیست و در واقع طراحی این لوگو براساس معیارهای دیگری انجام شده است.
BMW مخفف عبارت Bavarian Motor Works است، نامی که در سال ۱۹۱۷، در زمان جنگ جهانی اول، روی این کارخانه گذاشته شد. کارخانهای که در مونیخ و در مرکز ایالت باواریا قرار داشت. نام اصلی کارخانه "Rapp Motorenwerke" بود که به BMW تغییر کرد. در سال ۱۹۱۷ برای ثبت یک برند در آلمان نیازی به ثبت لوگو نبود، به همین دلیل آگهیهای این کارخانه در آن زمان بدون هرگونه لوگو و نشان چاپ میشد. در واقع مهمتر از لوگو برای کمپانی BMW برنامههای این کارخانه برای محصولاتش بود. سندهای تاریخی نشان میدهد که کارخانه BMW از ابتدا برای تولید موتورهای خودرو، ماشینهای کشاورزی و قایقها برنامه داشته است.
تکامل لوگوی BMW
در آغاز کار، لوگوی این کمپانی اصلاً مثل امروز مورد بحث نبود زیرا برند BMW مشتریان نهایی نداشت. یعنی در آن زمان کارخانههای دیگر محصولات BMW را برای تولید محصولات خود میخریدند و مردم BMW را نمیشناختند. اولین تولیدات BMW موتورهای هواپیماهای جنگی برای ارتش آلمان بوده است.
اولین لوگوی BMW خط مشکی حاشیه لوگوی Rapp Motorenwerke را حفظ کرده و شبیه به لوگوی امروزی این برند است، با این تفاوت که حاشیهها خطوطی طلایی رنگ دارند. مبنای اصلی در طراحی لوگوی BMW در واقع رنگهای ایالت باواریاست؛ رنگهای آبی و سفید که بهصورت برعکس در کنار هم قرار گرفتهاند. دلیل این قرارگیری برعکس رنگها، قوانین آن زمان آلمان بود. طبق قوانین آن زمان استفاده از نمادهای حاکمیت در طراحی لوگو ممنوع بود که باعث شد این لوگو به شکل امروزی درآید.
تغییرات لوگوی BMW
اگر به سیر تحولات لوگوی BMW در طول تاریخ دقت کنیم، متوجه میشویم که این لوگو برخلاف دیگر برندها خیلی کم تغییر کرده است. اساسیترین تغییر در سال ۱۹۹۷ روی این لوگو انجام شد که به شکل لوگوی قبلی، طرحی سهبعدی و برجسته داد. در آن سالها تمام برندها به طراحی لوگوهای برجسته روی آوردند.
BMW با رونمایی از لوگوی جدید خود، این بار به صورت تخت و بدون حاشیه مشکی، نشان داد که همچنان به دنبال نوآوری و حفظ اصالت خود است.
برای علاقهمندان به محصولات BMW در ایران، شرکت پرشیاخودرو یکی از نمایندگان معتبر این برند است. شما میتوانید از طریق وبسایت شرکت پرشیاخودرو، اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه پرشیاخودرو و انواع مدلهای ب ام و را کسب کنید.