
تاریخچه برند BMW
تاریخچه برند BMW
تاریخچه BMW
شرکت بامو
گروه خودروسازی بامو فعالیت خود را از سال 1916 میلادی آغاز کرد و اکنون پس از یک قرن سابقه درخشان در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات BMW از جمله خودرو BMW، موتورسیکلت و ...، زیر برندهای معتبری همچون رولز رویس و مینی را نیز در اختیار دارد. با مروری بر یک قرن فعالیت این برند آلمانی میتوان مجموعهای از ارزشمندترین و نفیسترین خودروها و موتورسیکلتهای کلاسیک و مدرن را مشاهده کرد.
از زمانی که بامو در دهه ۱۹۱۰ میلادی با ادغام سه شرکت مختلف شکل گرفت، همیشه کیفیت تولیدات در اولویت مهندسان آلمانی بامو بوده است. شرکتی که امروز بهعنوان یکی از موفقترین برندهای آلمانی در صنعت خودرو جهان از آن یاد میشود، مسیر طولانی و فوقالعاده مشکلی را طی کرده است. جنگ جهانی دوم این شرکت را به مرز نابودی کامل رساند، اما با همت تمام افراد در مجموعه بامو، این شرکت دوباره سرپا شد تا به یکی از پرطرفدارترین برندهای خودروسازی جهان تبدیل شود.
ریشه نام بامو از عبارت بایرِشه موتورن وِرکه (Bayerische Motoren Werke) به معنی خودروسازی باواریا یا بایرن نشات گرفته است. گروه خودروسازی بامو در اصل پس از ادغام سه شرکت تولیدکننده موتورهای هواپیما رپ موتورن وِرکه (Rapp Motorenwerke) و بایرشه فلوگزوگ ورکه (Bayerische Flugzeugwerke) باواریا و خودروساز فرزاگ فِبریک آیزناخ (Fahrzeugfabrik Eisenach) تورینگن، در سال ۱۹۱۶ تشکیل شده است.
در تاریخچه شرکت بامو آمده است که امضای پیمان ورسای دو شرکت BMV و BFW را از ساخت قطعات هواپیما بازداشت. BMV به ساخت ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی روی آورد و BFW در بلاتکلیفی به سر میبرد. در سال ۱۹۲۲ شخصی به نام کمیلیو کستیلیونی این دو شرکت را خریداری و در هم ادغام کرد. شرکت جدید که BMW نامیده شد به تولید موتور برای اتوبوس و کامیون و ماشین آلات کشاورزی مشغول شد. در سال ۱۹۳۲ اولین موتورسیکلت شرکت با نام R32 وارد بازار شد.
در سال ۱۹۲۸، با پیوستن خودروسازی AWE به این شرکت، اولین اتومبیل بامو که در AWE به نام دیسکی ۱۵/۳PS تولید میشد با عنوان بامو ۱۵/۳ وارد بازار شد. بامو این محصول را تا ۱۹۳۲ به ۲۰/۳ ارتقا داد و آن را به عنوان اولین محصول کاملا اختصاصی این شرکت و با موتور ۴ سیلندر ساخته شده بر اساس موتور آستین ۷ تولید کرد. نقطه عطف تولیدات بامو، مدل ۳۰۳ با موتور شش سیلندر خطیاش بود که در ۱۹۳۳ به بازار آمد. جالب اینکه ۳۰۳ اولین محصول بامو بود که با جلوپنجرهقلوهای شکل آشنای این برند تولید شد. بر همین اساس مدلهای بعدی ۳.۹، ۳۱۵ و ۳۱۹ نیز با همین جلوپنجره تولید شدند.
اولین سدان تولیدی این کمپانی با نام ۳۲۶ نیز که در ۱۹۳۶ عرضه شد با همین جلوپنجره مشترک تولید شد. سدان ۳۲۸، که مدل ارتقا یافته ۳۲۶ بود، با ۸۰ اسب بخار قدرت اولین پیروز مسابقات جهانی از بیامدبلیو بود که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۳۹، به مقام اول در کلاس خود رسید.
شرکت بامو که تا پیش از جنگ جهانی دوم خودروهایی در کلاسهای مختلف کانورتیبل، سدان و کوپه تولید کرده بود، با آغاز جنگ در سال ۱۹۳۹ مجددا به تولید موتور هواپیما مشغول شد. اما پس از جنگ، نیروهای متفقین شرکت را از ادامه ساخت موتور هواپیما و حتی موتور سیکلت و اتومبیل بازداشتند. در سال ۱۹۴۷ با کاهش محدودیتهای متفقین، شرکت توانست برنامه ساخت موتورسیکلت جدیدش را آغاز کند. R24 محصول این تلاش مجدد بود. ادامه کاهش محدودیتها ساخت سدان بزرگ ۵۰۱ و سری جدید محصولات بامو در کلاسهای سدان، کوپه و کانورتیبل را در پی داشت.
اولین محصول اقتصادی در تاریخچه بامو نیز که به منظور تامین نیازهای مردم آسیب دیده در جنگ عرضه شد، در همین دهه با نام ایستا به بازار آمد. در همین دوران سدان لوکس ۵۰۲، رودستر ۵۰۷ و کوپه ۵۰۳ نیز برای رقابت در بازار پظرهیاهوی آن زمان ساخته شد. بامو ۶۰۰ نیز بر پایه ایستا ساخته شد. اما رقابت بامو چندان موفقیتآمیز نبود و ساخت این محصولات برای سوددهی شرکت و تغییر شرایط بحرانی پسا جنگ کافی به نظر نمیآمد.
لذا به دنبال نجات شرکت از نابودی، پروژه جدیدی با نام کلاس جدید (Neue Klasse) کلید خورد. حاصل این پروژه سدان سایز متوسط اسپرتی بود که در سال ۱۹۶۲ با عنوان بامو ۱۵۰۰ به بازار آمد. این پروژه که آغازگر تقسیمبندی محصولات بامو از سری ۲ تا سری ۷ بود، شرکت را به عنوان سازنده سدانهای لوکس و اسپرت در جهان مشهور کرد.
کمپانی خودروسازی بامو پس از کسب موفقیت با سدان اسپرت ۱۵۰۰، کوپه دو در کانورتیبل ۱۶۰۰ و کامپکت لوکس ۲۰۰۰ را وارد بازار کرد. سری ۲ بر اساس همین کامپکتهای لوکس تولید شد که خاصترین آنها را میتوان مدل ۲۰۰۲ دانست. در دهه ۷۰ میلادی، سری اسپرت و لوکس ۳ متولد و با مدل CSL3.0 به اوج خود رسید. همکاری با ZF و بوش نیز از همین دهه آغاز شد که موفقیت هر روز بامو را در تولید موتور اسپرتها به دنبال داشت. سری ۵ در دهه ۷۰ شاهد اولین سدان لوکس پرفروش خود M1 بود. این محصول که با همکاری لامبورگینی تولید شد، اولین خودروی موتور میانی بامو نیز محسوب میشد.
پیشرفت دیگر این کمپانی در دهه ۷۰، تولد سری ۷ و گسترش طراحی M در دیگر سریهای تولیدی بود. این طراحی جدید در سال ۱۹۸۰، تولید بامو ۵۳۵ را بر اساس پلتفرم E12 سری ۵ و بامو ۵ را بر اساس پلتفرم E28 در پی داشت. دهه ۸۰ همچنین روزهای تولید اولین موتور دیزل بامو با نام M21، اولین خودروی چهارچرخ محرک بامو با نام E30 325iX و اولین استیشن واگن بامو نیز بود. اولین موتور وی ۱۲ این کمپانی هم در بامو سری ۷ در سال ۱۹۸۶ سوار شد.
BMW در ادامه موفقیتهای روز افزونش در دهه ۹۰ میلادی، موتور V12 مشهور خود را در اختیار مکلارن قرار داد تا به ارتقای کیفی سوپرکارهای این خودروساز کمک کرده باشد. خط تولید خود را در آمریکا افتتاح نمود و کمپانی روور ایتالیا را خریداری کرد که به واسطه آن همچنان مالکیت رولز رویس و مینی را در اختیار دارد. ارائه مدل مفهومی اولین کراساوور بامو با عنوان X5 نیز در اواخر این دهه محقق شد که برگ برنده دیگر در تاریخچه بامو است.
از سال ۲۰۱۰ تا امروز، بامو سرمایهگذاری قابل توجهی بر خودروهای الکتریکی، هیبریدی، سرویس اشتراک خودرو و تکنولوژی خودران کرده است. سری i بامو بخشی از این سرمایهگذاری است که مدلهای i3 و i8 مشهورترین محصولات این رده هستند. هرچند که در حال حاضر شاهد توسعه محصولات خانواده i هستیم. پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال، بامو امروز یکی از پرطرفداترین برندهای خودرو موتورسیکلتسازی لوکس جهان است.
بیش از ۱۴ کشور میزبان کارخانههای بزرگ بامو هستند و در نقاط مختلف زمین، خط تولید و مونتاژ محصولات باواریا راهاندازی شده است. دفتر مرکزی بامو در مونیخ آلمان واقع شده است. بامو در طول بیش از ۱۰۰ سال عمر خود، دوران سخت و پیچیدهای را تجربه کرده است. سه بحران مالی شدید و عبور از دو جنگ جهانی نتوانست مانع رشد خودروسازی و مورتورسیکلتسازی باواریا و تبدیل آن به یکی از بهترینهای این صنعت شود.
-
تاریخچه لوگوی BMW
کمپانی BMW چندی پیش با معرفی کانسپت تمام الکتریکی “i4” از لوگوی جدید برند خود هم پرده برداشت. مهندسی دقیق آلمانی و طراحیهای بیهمتا اولین نکاتی است که با شنیدن نام این برند در ذهن ما نقش میبندد. البته یکی از مهمترین نکات در مورد نام و ماندگاری یک برند طراحی لوگوی آن است که باعث میشود طرح کلی لوگو در ذهن مردم تا همیشه باقی بماند و بامو هم با طراحی زیبای لوگو در تمام سالهای تولیدش از این نکته بهخوبی استفاده کرده است.
پرسشی که همیشه در ذهن علاقهمندان به خودرو بوده این است که آیا لوگوی بامو نماد و طرحی از پروانه هواپیماست یا خیر؟!
باید در شبکههای مجازی و مقالات مختلف خوانده باشید که کمپانی بامو در ابتدا تولید موتورهای هواپیما را انجام میداده و طرح لوگوی این برند هم مربوط به همین تاریخچه تولید هواپیماست. اما با نگاهی به تاریخچه لوگوی این برند در مییابیم که این استدلال درست نیست و در واقع طراحی این لوگو براساس معیارهای دیگری انجام شده است.
BMW مخفف کلمه Bavarian Motor Works است، نامی که در سال ۱۹۱۷، در زمان جنگ جهانی اول، روی این کارخانه گذاشته شد. در واقع نام کارخانه “Rapp Motorenwerke” بود که به بامو تغییر کرد. کارخانهای که در مونیخ و در مرکز ایالت باواریا قرار داشت. در سال ۱۹۱۷ برای ثبت یک برند در آلمان نیازی به ثبت لوگو نبود، به همین دلیل آگهیهای این کارخانه در آن زمان بدون هرگونه لوگو و نشان چاپ میشد. در واقع مهمتر از لوگو برای کمپانی بامو برنامههای این کارخانه برای محصولاتش بود. سندهای تاریخی از این کارخانه نشان میدهد کارخانه بامو از همان ابتدا برای تولید موتورهای خودرو، ماشینهای کشاورزی و قایقها برنامه داشته است.
در آغاز کار، لوگوی این کمپانی اصلا مثل امروز مورد بحث نبود چراکه برند بامو مشتریان نهایی نداشت. یعنی در آن زمان کارخانههای دیگر محصولات بامو را برای تولید محصولات خود میخریدند و مردم بامو را نمیشناختند. با نگاهی به تاریخ متوجه میشویم اولین تولیدات بامو موتورهای هواپیماهای جنگی برای ارتش آلمان بوده است.
اولین لوگوی بامو خط مشکی حاشیه لوگوی Rapp Motorenwerke را حفظ کرده است و شبیه به لوگوی امروزی این برند است، با این تفاوت که حاشیهها خطوطی طلایی رنگ هم دارند. اما مبنای اصلی در طراحی لوگوی بامو در واقع رنگهای ایالت باواریاست؛ رنگهای آبی و سفید که بهصورت برعکس در کنار هم قرار گرفتهاند. دلیل این قرارگیری برعکس رنگها هم قوانین آن زمان آلمان بود. طبق قوانین آن زمان استفاده از نمادهای حاکمیت در طراحی لوگو ممنوع بود که باعث شد این لوگو به شکل امروزی درآید.
اگر به سیر تحولات لوگوی بامو در طول تاریخ دقت کنیم متوجه میشویم که این لوگو برخلاف دیگر برندها خیلی کم تغییر کرده است. اساسیترین تغییر در سال ۱۹۹۷ روی این لوگو انجام شد که به شکل لوگوی قبلی طرحی سه بعدی و برجسته میداد. در آن سالها تمام برندها به طراحی لوگوهای برجسته روی آوردند و انگار در آن سالها این نوع طراحی پرطرف دار بوده است.
بامو امسال با رونمایی از کانسپت سدان i4 از لوگوی جدید خود هم پرده برداشت. لوگویی که به صورت تخت طراحی شده و دیگر خبری از حاشیه مشکی رنگ در آن نیست.