بازگشت ب.ام.و سری 2 کوپه به کشور توسط پرشیاخودرو.
سری 2 را بیشتر برسانیم
پیش از این که به بررسی حضور مدل های ب.ام.و سری 2 در ایران بپردازیم، بهتر است که تاریخچه و تنوع محصولات این سری را معرفی کنیم. بدون شک همه ما خاطرات 50 سال پیش خودروی افسانه ای ب.ام.و سری 02 را به خاطر داریم. کوپه کوچک اما پر توان که در کشور ما به نام ب.ام.و 2002 معروف است. با وجود گذشت نیم قرن از حضور این خودرو در ایران، همچنان می توان در مسابقات اتومبیلرانی پیست آزادی شاهد هنرنمایی ها و قهرمانی های آن بود. ب.ام.و 2002 در عصر کلاسیک ب.ام.و تولید شده بود و تولید آن 40 سال پیش به پایان رسید. در سال 2014 کمپانی ب.ام.و سری 2 به عنوان ادامه دهنده راه سری 02 در عصر مدرن راه اندازی کرد. سری 2 در رده خودروهای کوچک رده بالا قرار داشته و دارای 4 مدل خودرو بوده که شامل مدل های کوپه، کانورتیبل، اکتیو تورر (MPV) و گرن تورر (MPV با طول بیشتر) می باشد. همچنین شرکت BMW M (به عنوان تیونر اختصاصی ب.ام.و) نسخه قدرتمند سری 2 کوپه را از سال 2015 با نام M2 نیز تولید می کند. با توجه به تنوع بالای مدل های سری 2 که هر نوع سلیقه ای از قبیل اسپرت و خانوادگی را پوشش می دهد، به جرات می توان آن را یکی متنوع ترین سری های کمپانی ب.ام.و دانست که پاسخگوی نیاز های متفاوتی می باشد.
اولین حضور سری 2 در ایران با نسخه کوپه
در تاریخ 7 آبان ماه سال 94 شاهد رونمایی از ب.ام.و سری 2 کوپه توسط پرشیاخودرو در ایران بودیم. به دلیل خاطرات خوش ب.ام.و 2002 افسانه ای در ایران، ورود جانشین آن یک خبر بسیار مهمی بود که با استقبال کم نظیر علاقه مندان به این برند آلمانی برگزار گردید. در زمان رونمایی از این خودرو نسخه 220i برای بازار ایران معرفی شد که از پیشرانه زیر 2500 سود می برد. زیر کاپوت 220i یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری (به حجم دقیق 1997 سی سی) توربوشارژر قرار دارد که توانایی تولید 184 اسب بخار قدرت در 5000 تا 6250 دور در دقیقه و 270 نیوتن متر گشتاور در 1250 تا 4500 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می گردد. قدرت مورد نظر برای یک کوپه سبک وزن 1.4 تنی رقم قابل قبولی بوده که در نتیجه آن می توان شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 7.1 ثانیه و حداکثر سرعت مجاز 230 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. استقبال از خودروی ب.ام.و 220i کوپه به عنوان یک خودروی اسپرت در بازه قیمتی 285 تا 295 میلیون تومان قابل توجه بود و در مدت یک ساله فروش خوبی را در بازار تجربه کرد. کلاس خودروهای اسپرت در بازار خودرویی کشور همیشه با کمبود خودرو همراه بوده و همین امر منجر به تقویت فروش سری 2 کوپه در بازار شد. در نهایت عرضه سری 2 کوپه توسط پرشیاخودرو تا پاییز سال گذشته تنها حدود یک سال به طول انجامید.
سری 2 کانورتیبل هم آمد
در حال حاضر سری 2 کانورتیبل در ایران به عنوان یک خودروی خاص و نایاب شناخته شده و تعداد انگشت شماری از آن وجود می باشد. دلیل این امر به تعداد محدود واردات آن توسط پرشیاخودرو مربوط می شود. خاص بودن سری 2 کانورتیبل در ایران زمانی دوچندان می شود که بدانید نسخه عرضه شده از آن در ایران از نوع 228i بوده و این یعنی پیشرانه ای قوی تر با بازده بالا! زیر کاپوت 228i کانورتیبل یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری قرار گرفته که به کمک توربوشارژر و دیگر تغییرات اعمال شده در آن اکنون توانایی تولید 245 اسب بخار قدرت در 5000 تا 6500 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور در 1250 تا 4800 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می گردد. این نسخه از سری 2 به دلیل سقف متحرک و همچنین پیشرانه سنگین تر دارای وزن 1.6 تنی بوده که حدود 200 کیلوگرم از نسخه 220i کوپه سنگین تر است. اما قدرت بالای پیشرانه باعث شده تا 228i کانورتیبل شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را تنها در عرض 6 ثانیه طی کند و حداکثر به صورت مجاز تا 250 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. بنابراین سری 2 کانورتیبل علاوه بر تعداد انگشت شمار از پیشرانه قدرتمندتر و سقف متحرک نیز سود می برد. البته نسخه کانورتیبل این خودرو دارای برچسب قیمت 315 میلیون تا 335 میلیون تومانی بود که گران تر از نسخه کوپه است.
سری 2 برای خانواده ها
پس از چند ماه وقفه در عرضه سری 2 به بازار، شرکت پرشیاخودرو در تاریخ 26 بهمن سال 95 از مدل سری 2 اکتیو تورر رونمایی کرد. این رونمایی در اولین روز نمایشگاه خودروی تهران اتفاق افتاد که در جریان آن دو نسخه از سری 2 اکتیو تورر با نام های 218i و 225i به بازار معرفی شدند. خودروهایی که با پسوند Tourer توسط ب.ام.و تولید می شوند در کلاس مینی ون یا MPV ها قرار می گیرند و در حال حاضر مدل Tourer تنها در سری 2 عرضه می شود. نسخه 218i اکتیور تورر به یک پیشرانه کم حجم 3 سیلندر 1.5 لیتری (به حجم دقیق 1499 سی سی) مجهز بوده که 136 اسب بخار قدرت در 4400 دور در دقیقه و 220 نیوتن متر گشتاور در 1250 دور در قیقه تولید می کند. در این نسخه از اکتیو تورر یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را دارد. در اصل باید گفت این خودرو اولین خودروی تاریخ خودروسازی کمپانی ب.ام.و بوده که از چرخ های جلو برای انتقال نیرو بهره می برد! البته نیروی مورد نظر برای یک خودروی خانوادگی کاملا مناسب بوده و با مصرف سوخت ترکیبی 5.1 تا 5.3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر و تولید تنها 119 تا 124 گرم گاز دی اکسید کربن در هر کیلومتر، یک خودروی دوستدار محیط زیست و کاملا کاربردی به حساب می آید. اما به هر حال اگر نیاز به قدرت بیشتر داشته باشید نسخه 225i اکتیو تورر با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری (به حجم دقیق 1998 سی سی) توربوشارژر 231 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور در 1250 دور در دقیقه را در اختیار شما قرار می دهد. قدرتی که به وسیله یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این بار مانند دیگر مدل های ب.ام.و به چرخ های عقب منتقل می گردد. در حال حاضر نسخه 218i اکتیو تورر در بازه قیمتی 284 میلیون تا 294 میلیون تومان و نسخه 225i اکتیو تورر به قیمت 339 میلیون تومان توسط پرشیاخودرو به فروش می رسد.
سری 2 اینبار کامل تر از همیشه
این روزها سبد محصولات پرشیاخودرو پر شده است از مدل های متنوع ب.ام.و اما اکثر مدل های این شرکت در رده خودروهای خانوادگی قرار می گیرد! البته در بازار امروز کلا بخش خودروهای اسپرت کم فروغ هستند. اما روز گذشته با خبر شدیم که پرشیاخودرو خودروی 220i کوپه را به ویترین محصولات خود بازگردانده است. پس از بازگشت سری 2 کوپه به جمع محصولات ب.ام.و در ایران و قرار گرفتن در کنار ب.ام.و X4 تنوع مدل های اسپرت این برند در بازار به 2 مدل رسیده است. البته این پایان کار نیست و پرشیاخودرو از ورود نسخه کانورتیبل سری 2 در روز های آینده خبر داده است. گفته می شود سری 2 کانورتیبل در دو نسخه 220i کانورتیبل و 230i کانورتیبل وارد بازار خواهد شد که از این حیث دیگر جای خالی خودروی کانورتیبل نیز میان محصولات پرشیاخودرو پر می شود. در حال حاضر فروش 220i کوپه در کنار مدل های سری 2 اکتیو تورر آغاز شده و 263 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با این حساب سری 2 کوپه اکنون حتی 18 میلیون تومان ارزان تر از قیمت یک سال پیش خود به فروش می رسد که در نوع خود جالب توجه است. با این حساب اکنون تنها جای سری 2 گرن تورر در میان مدل های مختلف سری 2 در ایران خالی بوده که آن هم با توجه به سلیقه مشتریان ایرانی بعید به نظر می رسد که برنامه ای برای واردات داشته باشد.