مشکل شمارهگذاری ب.ام.و X3 و X4 رفع شد.
روز گذشته بالاخره پس از ماه ها انتظار، خبر های خوب و موثقی در خصوص رفع مشکل شمارهگذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا به دستمان رسید که گفته می شود پرشیاخودرو اصلی ترین بانی حل این مشکل است. بر این اساس مشکل شماره گذاری خودروهای X3 و X4 حل شد.
عدم شمارهگذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا از جمله مهم ترین اخبار یک سال اخیر صنعت خودروی کشور بوده و در این مدت افراد زیادی را از جمله خریداران و فروشندگان این نوع خودرو ها را منتظر گذاشته است. محدودیتی که می توان گفت یکی از عجیب ترین محدودیت های خودرویی بوده و شامل خودروهایی همچون ب.ام.و X3 و X4، هوندا CR-V و تویوتا کمری هیبرید می شود. البته دو شاسی بلند ب.ام.و قربانیان اصلی این ماجرا بودند زیرا بخش عمده ای از خودروهایی که با این ممنوعیت مواجه شدند دو خودروی X3 و X4 بودند. روز گذشته بالاخره پس از ماه ها انتظار، خبر های خوب و موثقی در خصوص رفع مشکل شمارهگذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا به دستمان رسید که گفته می شود پرشیاخودرو اصلی ترین بانی حل این مشکل است. در تاریخ 7 خرداد همزمان با رفع این مشکل با حریری، مدیرعامل پرشیاخودرو و حسینی، مدیر بازرگانی این شرکت در خصوص جزییات این اتفاق خوب به گفت و گو نشستیم.
حریری مدیر عامل شرکت پرشیاخودرو در خصوص عدم شمارهگذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا گفت: این تصمیم یک چالش بزرگ برای ما ایجاد کرد چراکه بهطور ناگهانی اتخاذ و ابلاغ شد. از یکطرف ما بهعنوان متولی برند ب.ام.و در ایران در قبال مشتریانی که خودروهای X3 و X4 را خریداری کرده بودند مسئول بودیم و از طرف دیگر این تصمیم یک چالش بزرگ مالی برای ما ایجاد کرد چراکه این خودروها پیش از آنکه این تصمیم ابلاغ شود، بر اساس مقررات واردات ثبت سفارش شده و با پرداخت کلیه عوارض گمرکی و سایر هزینهها ترخیص شده بودند در حالی که ما نمیتوانستیم خودروها را به فروش برسانیم. از طرف دیگر بخشی از سرمایه در گردش ما از تسهیلات بانکی تامین میشود. در حالی که ما خودروها را خریداری کرده بودیم و نمیتوانستیم آنها را بفروشیم، تسهیلات بانکی هم بهمرور سررسید میشد و ما عملاً در حال پرداخت اقساط سنگین پولهایی بودیم که برایمان مولد نبود. این مسئله باعث شد ما با چالشهای جدی مواجه شویم. خودروهای X3 وX4 سهم عمدهای در سبد محصولات ما داشتند که درنهایت این مسئله سبب تحمیل خسارت سنگینی به شرکت شد.
وی در خصوص وضعیت شمارهگذاری خودروهای X3 و X4 افزود: به دنبال نامهنگاریهای گسترده و جلسات متعددی که با سازمانها و نهادهای مختلف در زمینه این خودرو انجام دادیم خوشحالیم که اعلام کنیم خوشبختانه مشکل شمارهگذاری این خودروها برطرف شده است. ما همیشه پیرو قوانین کشور هستیم و با توجه به آنکه ثبت سفارش این خودروها بسته بود، طبیعتاً خودروی دیگری از این محصولات وارد کشور نشده و تا زمانی که بنا بر قوانین و مصالح ملی، ثبت سفارش این خودروها بسته باشد ما نیز اقدامی برای واردات آنها نخواهیم کرد، اما همانگونه که گفتم خودروهایی که پیش از این ثبت سفارش شده و با پرداخت عوارض قانونی وارد کشور شدهاند، اکنون مجوز شمارهگذاری را دریافت کرده اند.
حسینی مدیر بازرگانی شرکت پرشیاخودرو در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در خصوص رفع مشکل شماره گذاری خودروهای X3 و X4 گفت: ما در طی این ماهها مکاتبات متعددی با ارگانها و سازمانهای مختلف ذیربط انجام دادیم. لازم به یادآوری است که کلیه مسئولین ذیربط با توجه به شرایط پیش آمده و دلایل ارائه شده شرکت پرشیاخودرو، خود را در این امر محق میدانستند. هدف ما از رفع این مشکل نهتنها رفع مشکل خودروهای وارد شده توسط پرشیاخودرو، که رفع این مشکل برای تمامی واردکنندگان بود چراکه غیر از پرشیاخودرو، بسیاری از واردکنندگان به پشتوانه مجوزهای قانونی اقدام به واردات این خودروها کرده بودند و درنهایت آسیب آن بهصورت فراگیر میتوانست تسری پیدا کند و باعث ضرر و زیان سرمایههای ملی شود.
وی افزود: ازآنجاییکه مرجع قانونی واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این شرکت بر اساس ضوابط جاری اقدام به ثبت سفارش و واردات کرده بود. لذا بهعنوان حقوق مکتسبه میبایست نسبت به رفع این مشکل با حداکثر توان از طریق مراجع ذیربط اقدام کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا بر این موضع بود که توقف شمارهگذاری این خودروها برخلاف مقررات واردات کشور بوده و خوشبختانه در تمامی مکاتبات و ملاقاتهایی که با مسئولین این وزارتخانه داشتیم بر این مسئله تاکید کردند.
مدیرعامل پرشیاخودرو در پایان گفت: مهمترین هدف پرشیاخودرو از تمام تلاشهایی که در این زمینه انجام داده، رضایت مشتریان محصولات ب.ام.و در ایران است و بازهم تاکید میکنم همچون همیشه ما پیرو قوانین جاری در کشور و مصالح ملی و حقوق مصرفکننده هستیم.