تاریخ درج خبر : 1396/4/31

مدل های جدید ب.ام.و در راه بازار ایران.

پرشیاخودرو به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب.ام.و در ایران اخیرا روز‌های پر خبری را سپری می کند. این شرکت از عرضه 4 خودروی X1، سری 7، سری 1 پنج درب و سری 2 اکتیو تورر در سال گذشته، سال جاری را با خبر های بیشتر همچون رفع مشکل X3 و X4 و ورود سری 5 آغاز کرده است.

پرشیاخودرو البته برنامه ‌های دیگری هم برای عرضه محصولات جدید دارد، محصولاتی که طی ماه‌ های آینده روانه بازار خواهد شد و می‌تواند روند بازار را به سمت پرشیاخودرو تغییر دهد. در این زمینه و برنامه‌ های آینده ‌این شرکت با پیام صالحی، مدیر ارشد فروش و بازاریابی پرشیا‌خودرو به گفت و گو نشستیم.

سال گذشته بازار خودروهای وارداتی شاهد رشد حدود 50 درصدی بود. این رشد هر چند بعد از یک سال رکود به دست آمد اما در نهایت نشان از روند افزایشی بازار است. دلیل این رشد را چه می‌ دانید؟
به نظرم برای پاسخ به این سئوال باید از سه منظر به این موضوع نگاه کنیم؛ در وهله اول اندازه بازار و میزان تقاضا در این صنعت، رشد خوبی داشته است و برآورد ما این است که افزایش روز افزون آگاهی خریداران از مشخصات خودروها و توجه به نکات بسیار مهمی همچون ایمنی، کیفیت، راحتی، مصرف سوخت، آلایندگی کمتر و ... باعث شود تا اندازه بازار و میزان تقاضا برای خودروهای با کیفیت ‌تر روند صعودی ‌تری پیدا کند. یکی دیگر از دلایل این رشد را می ‌توان در افزایش عرضه ‌کنندگان دانست. در سال گذشته شاهد ورود برندهای جدید و فعال ‌تر شدن برخی برندهای دیگر بودیم که سبب افزایش کلی آمار واردات خودرو شد. یکی دیگر از مسائل مهم برای همه شرکت‌ های وارد کننده خودرو، میزان تعامل نهادهای داخلی مرتبط با پروسه واردات و عرضه خودرو است. بدیهی است که در سال گذشته به غیر از مشکلاتی که برای شماره‌گذاری برخی خودروها پیش آمد، تعامل نهادهای مسئول نسبت به گذشته پیشرفت داشت و این روند مثبت در پروسه ‌ها را می‌توان به‌ عنوان یک عامل مهم در این میزان رشد در نظر گرفت. همچنین نظارت دقیق و مسئولانه سازمان ‌های ذی ‌ربط بر تمام روندهای فروش و خدمات، باعث شده تا مصرف‌کنندگان اعتماد بیشتری به خدمات پس از فروش کرده و با خیال آسوده از برندهای معتبر خرید کنند. اتفاقات سیاست خارجی، مانند برجام نیز به این رشد کمک شایانی کرده است که نمی ‌توان آن را نادیده گرفت.

بازار می ‌تواند در سال جاری نیز این روند رشد را ادامه دهد؟
برآورد ما این است که می ‌توانیم روند به مراتب بهتری را نیز تجربه کنیم. همانطور که در پاسخ سئوال قبل گفتم نگاه مثبتی از سوی نهادهای مسئول به این بخش از بازار وجود دارد و همچنین تقاضای خوبی برای خودروهای خود متصوریم. دولت محترم از سال گذشته سعی بر ساماندهی بازار داشته که این امر امکان حفظ شرایط مثبت سال گذشته و انتظار برای رشد نسبی در سال جاری را به وجود می آورد. همانطور که می ‌دانید اعتماد به مبادی واردات غیر رسمی بسیار سخت است و همچنین برنامه ‌ریزی جهت مدیریت این بازار را برای همه نهادهای مرتبط دشوار می‌ کند. امیدواریم که همه فعالان این حوزه در آرامش خاطر به مردم خدمت‌رسانی کنند و مصرف ‌کنندگان نیز با اطمینان از محصول و خدمات اقدام به خرید کنند و همچنین امیدواریم در آینده نزدیک این هدف مهم نیز محقق شود.

با توجه به واردات 74 هزار دستگاهی در سال گذشته و رشد واردات در فروردین ماه، ارزیابی ‌تان از عملکرد پرشیاخودرو تا انتهای سال چگونه است؟
البته اندازه بازار می‌ تواند بزرگتر از این باشد و نگاه‌ ها به آینده‌ این بخش از بازار مثبت است. سعی پرشیاخودرو این بوده که همواره یک تناسب منطقی بین فروش و خدمات را در دستور کار خود قرار دهد. با روند رو به رشد فروش، ما برنامه توسعه شبکه نمایندگان خود را بیش از پیش مورد توجه قرار داده ایم. بدیهی است که افزایش نیاز بازار برای خودروهای باکیفیت در صورتی که با ارتقاء کیفی از سوی تولیدکنندگان داخلی برآورده نشود، از طریق بازار واردات تامین خواهد شد.

ب.ام.و  در سال گذشته به دلیل برخی مشکلات در زمینه شماره‌ گذاری خودروهای پرفروش خود  یعنی X3 و X4 رشد آرامی در بازار داشت و در میان برند‌های لوکس، با اختلاف اندک پشت سر لکسوس قرار گرفت. با عرضه محصولات جدید فکر می ‌کنید امسال برند ب.ام.و بتواند بار دیگر به رده نخست برند‌های لوکس وارداتی بازگردد؟
همانطور که به‌ طور صحیح اشاره کردید، مشکلات ناشی از عدم شماره‌گذاری X3 و X4 باعث شد تا روند رو به رشد پرشیاخودرو در پایان سال گذشته، اندکی کند شود. البته از آن زمان پرشیاخودرو سعی در افزایش تنوع سبد محصولی خود کرد تا تعهد همیشگی خود به مخاطبانش که همان تامین بهترین خودروها است را برآورده کرده باشد. خوشبختانه با نگاه مثبت مسئولان به حل مسئله عدم شماره‌گذاری و همچنین برنامه بسیار منظم و دقیق پرشیاخودرو برای سال 96، مطمئن هستیم که جایگاه خود را در رده نخست برندهای مدرن تثبیت خواهیم نمود و برای این منظور امسال سبد متنوعی از محصولات را روانه باز خواهیم کرد.
آخرین وضعیت شماره‌گذاری خودروهای X3 و X4 در چه مرحله‌ای است؟ چه زمانی نمونه‌ های موجود این خودروها با پلاک در خیابان‌ها تردد خواهند کرد؟
طبق هماهنگی ‌های انجام شده این مشکل حل شده است. مدت زمان کوتاهی طول خواهد کشید تا دستورالعمل ‌های جدید به مراکز شماره‌ گذاری اعلام شود و اصطلاحا کار عملیاتی شود. ما نیز با اطمینان خاطر از پلاک شدن این دو مدل، فروش X3 و X4 را در وب سایت خود شروع کردیم. علاقمندان می‌ توانند از طریق وب سایت یا مراجعه به نمایندگی ‌های پرشیاخودرو اطلاعات بیشتر را جویا شوند.

پرشیاخودرو مدتی قبل ب.ام.و  سری 7 را به عنوان بالاترین رده محصولات ب.ام.و در جهان روانه بازار ایران کرد. استقبال از این خودرو چگونه بود؟ آیا به اهداف اولیه در زمینه فروش این خودرو رسیده اید؟
سری 7 به واقع پرچم ‌دار ب.ام.و در رده خودرو های مدرن است و به لحاظ کیفیت، آپشن و همچنین قیمت، در مقایسه با برخی برندها، خودرو بسیار مناسبی است. استقبال از سری 7 خوب بود و ما نیز فروش خوبی روی این مدل ثبت کردیم. البته باید اشاره کرد که با توجه به غیبت خودرو در این سگمنت خاص و البته آپشن ‌های منحصربه ‌فرد و مدرن این خودرو، انتظار این استقبال را نیز داشتیم و توانستیم به اهداف خود در زمینه فروش این خودرو دست پیدا کنیم.

برنامه پرشیاخودرو در سال جاری برای عرضه محصولات جدید در بازار چیست؟
برنامه پرشیاخودرو برای سال 1396عرضه 9 مدل جدید است و با توجه به نیاز بازار و تحقیقات تیم فروش پرشیاخودرو احتمال ارائه مدل‌ های بیشتر تا انتهای سال جاری نیز می‌ رود. تلاش ما این است که در کوتاه ‌ترین زمان ممکن خودروهایی که توسط ب.ام.و  رونمایی شده و به تولید انبوه رسیده اند، را در ایران عرضه کنیم. البته امسال با توجه سیاست‌ های کلان در حوزه محیط ‌زیست، تحقیق ویژه ای روی واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز داشته ‌ایم تا در این حوزه نیز محصولات باکیفیت ب.ام.و  را در خیابان ‌ها شاهد باشیم.

به این ترتیب برنامه‌ای برای عرضه مدل i3 و i8 هم در پرشیا‌خودرو دیده شده است.
همانطور که اشاره شد، برنامه ویژه جهت ورود به حوزه خودروهای هیبریدی و برقی داریم. خودروهای هیبریدی و برقی، با توجه آلایندگی کم به یک رویکرد مهم در حفاظت از محیط ‌زیست بدل شده و شهرهای بزرگ دنیا بعضا مشوق ‌هایی برای خرید این نوع خودروها در نظر گرفته اند. حفظ و سیانت از محیط ‌زیست یک وظیفه مهم و همگانی است و ما نیز همواره کوشیده‌ ایم تا مسئولیت خود را در این حوزه به ‌خوبی انجام دهیم و واردات i8 و i3 بخشی از این پروژه است. خودرو i3 عنوان سبزترین خودرو سال 2014 جهان و همچنین بهترین خودرو شهری 2017 را یدک می‌کشد و ما بر این باوریم که بازار بسیار خوبی را در کشور خواهد داشت. ذکر این نکته مهم است که i3 با اینکه یکی از سبزترین خودروهای دنیاست، در سال 2014 جایزه بهترین طراحی را نیز گرفته است. در مورد خدمات به خودروهای i8 باید به این امر اشاره کنم، از سال گذشته با اقداماتی از قبیل برگزاری دوره‌ های آموزشی پرسنل در مراکز خارج از کشور و همچنین خرید تجهیزات مربوطه، به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای واردات این مدل پرطرفدار بوده ایم. خودرو i8 نیز یکی از محبوب ترین خودروهای ب.ام.و  بشمار می ‌آید و امیدوارم به‌ زودی شاهد عرضه آن باشیم.

ب.ام.و  علاوه بر خودروهای BMW i، محصولات هیبرید دیگری نیز دارد که با توجه به نظام تعرفه‌ای و مشوق‌هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده است می ‌توانند با قیمت قابل قبول به بازار ایران بیایند. آیا پرشیاخودرو برنامه‌ای برای عرضه خودروهای هیبرید بیشتر دارد؟
ورود خودروها به کشور همواره با تحقیق و امکان‌ سنجی انجام می‌ گیرد. هم ‌اکنون در زمینه ورود به حوزه خودروهای هیبریدی و برقی تحقیقات تیم پرشیاخودرو در حال انجام است. ذکر این مطلب مهم است که زیرساخت ‌هایی برای خودروهای هیبریدی و برقی لازم است که امیدواریم در دستور کار دولت محترم قرار گیرد. ب.ام.و سه مدل خودرو دیگر نیز در این دسته تولید و روانه بازار کرده است؛ انتظار ما این است که مشوق‌ ها و حمایت‌ ها از خودروهای هیبریدی و برقی افزایش یابد تا پروژه‌ های این حوزه، شکل جدی ‌تر و بهتری به خود بگیرد.

در دو سال اخیر با تغییرات در قوانین، تلاش شده نظمی در فعالیت ‌های واردکنندگان متفرقه به وجود آید تا مشکلات در زمینه واردات خودروهای غیر اصلی و یا بدون خدمات و با آپشن‌ های نامعتبر کمتر شود. این روند در اصل با نیت حمایت از مصرف‌کنندگان ایجاد شده بود اما عده‌ای معتقدند این مسئله باعث محدودیت فعالیت واردکنندگان متفرقه شده است که در نهایت انحصار در بازار را ایجاد می ‌کند. به طور کلی آیا با فعالیت واردکنندگان موازی موافقید؟ آیا رویه جاری را در زمینه فعالیت واردکنندگان متفرقه مناسب می‌ دانید؟
اصولا امنیت خاطر در پروسه خرید را به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین عوامل در حوزه فروش خودرو می ‌توان نام برد. مخاطبان و مشتریان خودرو همواره به دنبال این اطمینان خاطر هستند و بدیهی است که وجود نظم در بازار، هم این اطمینان خاطر را ایجاد می‌ کند و هم وظیفه مهم نظارت را برای دستگاه‌ های مسئول آسان ‌تر خواهد کرد. پرشیاخودرو همواره حامی ساماندهی بازار در راستای رعایت حقوق مصرف‌ کنندگان بوده و مطمئن هستیم که با وجود دستگاه ‌های نظارتی گوناگون، مسئله انحصار به وجود نخواهد آمد. اصولا انحصار در بازار رقابتی که برند های مختلفی در آن فعالیت می‌ کنند و تمام آنها برای فعالیت ‌های خود مورد ممیزی سازمان‌ های مختلف هستند، قابل تصور نیست.

در حال حاضر پرشیاخودرو چه سهمی از واردات محصولات ب.ام.و  به ایران دارد؟
خوشبختانه باید عرض کنم که در سال 1395 سهم بازار پرشیاخودرو بیش از 40 ‌درصد بود و ما انتظار داریم تا این سهم بازار در آینده ‌ای نزدیک، رشد تصاعدی را تجربه کند. همانطور که در پاسخ سئوال قبل اشاره شد، ساماندهی بازار، یک حسن دیگر نیز دارد و آن برنامه‌ ریزی بیشتر و سرمایه‌گذاری بهتر از سوی واردکننگان معتبر است. بدیهی است که در شرایط واردات ساختارمند، شرکت‌ های واردکننده نیز برنامه‌های توسعه‌ای خود را با روند بهتر تعقیب خواهند کرد.

آیا با رویه فعلی واردات و ثبت شماره VIN خودروها از سوی واردکنندگان متفرقه، مشکلات ناشی از غیر اصلی بودن آپشن‌ها و یا ورود خودروهای کارکرده به عنوان خودروهای صفر کیلومتر کمتر شده است؟
مشکلات حاصل از غیر اصلی بودن آپشن‌ها، اول از همه به ذهنیت مشتریان نسبت به برند آسیب وارد می ‌کند. سازمان‌ ها و نهادهای مسئول که همواره دغدغه کیفیت محصولات و خدمات را داشته و دارند، تلاش‌ های مثبت و قابل تقدیری برای کنترل این مقوله داشته اند ولی متاسفانه این مسئله هنوز به ‌طور کامل برچیده نشده است و نیاز به دقت و ابزارهای کنترلی بیشتری است. ما در پرشیاخودرو بر این باوریم تا اصالت محصولات خود را تضمین کنیم و مطمئن هستیم در آینده نزدیک شرکت ‌های فعال در حوزه خودروهای وارداتی دیگر با این مقوله مواجه نخواهند بود. بازار شفاف و برپایه نظم، مطمئناً نوید بخش رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خواهد بود.

یکی از مواردی که بسیاری از واردکنندگان بر آن تاکید می‌ کنند، ناچیز بودن مبلغ 3 درصد ارزش CIF خودرو در قبال ارائه گارانتی به خودروهای متفرقه است و واردکنندگان معتقدند از این محل سودی عایدشان نمی ‌شود. آیا این مبلغ را مناسب می‌دانید؟
برای پاسخ به این پرسش بایستی به این امر اشاره کرد که طبق قانون این 3 درصد بایستی جهت گسترش شبکه خدمات هزینه شود. شرکت ‌هایی که به‌طور مستقیم به شرکت مادر متصل هستند، قادر خواهند بود تا هزینه‌ های ناشی از گارانتی را از شرکت مادر تامین نموده و این 3 درصد را صرف توسعه شبکه خود کنند اما با توجه تحریم‌ های غیر منطقی ایران در سال ‌های اخیر و عدم اتصال مستقیم به ب.ام.و، این درصد صرف هزینه ‌های مربوط به گارانتی می شود. البته ما نیز معتقدیم که هزینه‌ های تامین قطعات و گارانتی از مبلغ ذکر شده بیشتر است و امیدواریم این مقوله به ‌صورت دقیق ‌تری مورد کارشناسی مجدد قرار گیرد.

ب.ام.و  شرکت مینی را هم در زیر مجموعه خود دارد. آیا در آینده احتمال دیدن محصولات این شرکت از طریق پرشیاخودرو را در ایران خواهیم داشت؟
ما مدت ‌هاست که در پی واردات مینی در کنار محصولات ب.ام.و  به ایران هستیم و در این زمینه نیز تحقیقاتی را انجام داده ایم و به محض پایان پروسه تحقیقات نتایج از طریق وب سایت پرشیاخودرو، به علاقمندان و مخاطبان اعلام خواهد شد.
آخرین وضعیت مذاکرات پرشیا‌خودرو با ب.ام.و در زمینه رسمی شدن نمایندگی پرشیاخودرو چگونه است؟
با توجه به تغییرات معادلات سیاسی در جهان، ب.ام.و مدت زمانی را جهت گذار از این دوره تعریف کرده است. مانند گذشته رایزنی ‌ها در حال انجام است و امیدواریم به ‌زودی خبرهای خوبی را در این خصوص به علاقمندان به این برند خوشنام برسانیم.