تاریخ درج خبر : 1400/10/18

ب‌ام‌و از فناوری تغییر رنگ بدنه در نمایشگاه CES 2022 رونمایی کرد

کمپانی BMW که چندی پیش نسخه جدیدی از ب ام و کراس‌اوور الکتریکی iX را به نمایشگاه محصولات الکترونیک ( Consumer Electronics Show) با نام اختصاری CES آورده بود، اکنون اطلاعات دقیق‌تری از مشخصات فنی و تکنولوژی به‌کار رفته در آن را منتشر کرده است. این در حالی است که این خودرو قابلیت تغییر رنگ بدنه به وسیله فشردن یک دکمه را دارد که بیشتر شبیه به یک داستان علمی تخلیی است که اکنون به واقعیت پیوسته است.

 

شرکت BMW در CES 2022 با به نمایش در آوردن خودرو iX M60 که رنگ بدنه آن از سفید به خاکستری تغییر کرده و حتی رنگ‌های ترکیبی و فانتزی روی آن اجرا می‌شود، توجه همگان را به خود جلب کرده است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که در حال حاضر این تغییر رنگ نمی‌تواند ناگهان از رنگ قرمز به آبی تغییر کند، اما همین تغییر می‌تواند گام مهمی در توسعه این تکنولوژی باشد.

 

خودرو iX M60  بی ام و پرشیاخودرو

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این تغییر رنگ بدنه بی ام و iX Flow به‌وسیله E Ink صورت می‌پذیرد که پیش از این در ساخت نمایشگرهای کاغذی کتاب‌خوان‌های الکترونیکی به‌کار رفته است. بر روی بدنه این کراس‌اوور الکتریکی میلیون‌ها میکروکپسول E Ink تعبیه شده است که ضخامت هریک از آن‌ها کمتر از یک تار موی انسان است. هر کپسول با رنگ‌دانه‌های سفید با شارژ منفی و رنگ‌دانه‌های مشکی با شارژ مثبت پر شده است. سپس یک میدان الکتریکی باعث اجتماع رنگ‌دانه‌های سفید یا مشکی در سطح میکروکپسول‌ها می‌شود.

 

خودرو iX M60 خودرو iX M60

 

شرکت بی ام و اعلام کرده که فناوری تغییر رنگ بدنه خودرو می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود. این یعنی تغییر رنگ بدنه خودرو از سفید به خاکستری می‌تواند دمای درون کابین خودرو را بسته به فصل، تنظیم کند. رنگ سفید بدنه اشعه گرم خورشید را بازتاب کرده و به خنک‌سازی درون کابین خودرو کمک می‌کند. از طرف دیگر در فصول سردتر، رنگ تیره باعث جذب بیشتر گرمای آفتاب شده و زمان لازم برای گرم کردن فضای داخل را کاهش می‌دهد.به همین خاطر می‌توان انتظار داشت که این تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور در سایر مدل‌های بی ام و نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع