تاریخ درج خبر : 1401/9/9

مشاوره خرید تایر خودرو

تایر خودرو یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در خودرو است که ارتباط مستقیمی با سطح جاده دارد. تایر‌ها دارای برند‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند، اما لازم است در زمان خرید تایر خودرو به برخی از نکات توجه داشته باشیم.

تایر در عملکرد و کیفیت سواری خودرو نقش به‌سزایی دارد، اما اغلب در نگاه عموم جایگاه حساس تایر جدی گرفته نمی‌شود و همین امر سبب بروز مشکلات دیگر برای رانندگان می‌شود. برای انتخاب خرید تایر خودرو نیازمند آگاهی به انواع تایرها، روش‌های ساخت، شماره‌های حک شده روی آن‌ها و ویژگی‌های فنی مختلف است.

 

اجزای سازنده تایر خودرو

تایر خودرو  ساختار لایه ای دارد که از اجزای مختلفی تشکیل شده است که وجود هر یک برای عملکرد صحیح و ایمن آن حیاتی است.

  • طوقه

طوقه حلقه‌ای از چند رشته فولاد با استحکام بالا است که روی آن پوششی از تایر قرار دارد. وظیفه‌ اصلی طوقه موقعیت‌دهی و هم‌مرکز کردن تایر و رینگ و همین‌طور جذب نیرو‌های واردشده از رینگ به تایر است.

  • بدنه

بدنه‌ تایر از چندین لایه‌ تنیده‌شده تشکیل شده است. معمول‌ترین لایه‌ مورد استفاده نخ‌های پلی‌استر است. در تایر‌های رادیال این نخ‌ها به‌صورت عمود بر آج تایر قرار گرفته‌اند. در تایر‌های قدیمی‌تر، نخ‌ها با زاویه‌ای خاص نسبت به آج قرار می‌گرفتند.

در نهایت لایه‌های تنیده شده با تایر پوشانده می‌شوند تا علاوه‌بر پیوند با سایر لایه‌ها، بتوانند هوا را درون تایر محبوس کنند. گاهی استحکام تایر‌ها با تعداد لایه‌های بدنه‌ آن‌ها سنجیده می‌شود. در بیشتر خودرو‌ها از تایر‌های دو لایه استفاده می‌شود، اما در تایر هواپیما‌های تجاری بزرگ تعداد لایه‌ها به ۳۰ و بیشتر نیز می‌رسد.

  • تسمه

تسمه‌ها لایه‌ای از رشته‌های فولادی هستند که درست زیر آج تایر قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ تسمه‌ها تقویت استحکام تایر مقابل پنچری و همین‌طور حفظ سطح صاف و مناسب هنگام تماس لاستیک با سطح جاده است.

  • لایه‌های اضافی پلی‌استر

بعضی تایر‌ها دارای یک یا دو لایه اضافی از پلی‌استر هستند که سبب می‌شود سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری درکنار یکدیگر قرار گیرند. این لایه‌های اضافی بیشتر در تایر‌های مخصوص سرعت‌های بالا دیده می‌شود.

  • دیواره جانبی تایر

دیواره‌ جانبی در تایر نقش حفظ استحکام جانبی را برعهده دارد. این بخش برای مراقبت از سایر لایه‌ها و همین‌طور محافظت جانبی تایر‌ها و حفظ هوای درون تایر حیاتی است.

  • آج تایر

آج تایر ترکیبی از چند لاستیک طبیعی و مصنوعی است. آج و دیواره‌ جانبی به روش اکستروژن تولید می‌شوند و در این مرحله سطح تایر تولیدی بدون الگو‌های معمول روی آج، جهت ایجاد اصطکاک است.

تایر خودرو رادیال و بایاس مورب

انواع تایر خودرو

مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها برای انتخاب تایر مناسب خودروی سواری نوع ساخت و شرایط کاربرد است.

انواع تایر خودرو بر اساس نوع ساخت

مدت زیادی از زمانی‌که تایر‌های تیوب‌دار در ایران رواج داشتند نمی‌گذرد، اما با گذشت زمان و با ورود خودرو‌های مدرن و تکنولوژی‌های جدید به کشور، تایر‌های بدون تیوب یا به اصطلاح «تیوب‌لس» جای نمونه‌های قدیمی را گرفتند.

در تایر‌های بدون تیوب برخلاف گذشته، هوا میان تایر و رینگ محبوس می‌شود و این امر موجب می‌شود که درصد پنچری‌های ساده تاحد زیادی کاهش یابد. به‌طور کلی تایر‌های بدون تیوب ازلحاظ نوع ساخت به سه دسته‌ی رادیال، بایاس مورب و بایاس کمربندی تقسیم می‌شوند.

1- تایر خودرو رادیال

درحال‌ حاضر بیشترین سهم تولید در بازار تایر به تولید نمونه‌های رادیال اختصاص دارد. در این تایر‌ها تسمه‌های فولادی به‌کار رفته در لایه‌های زیرین پوشش لاستیک به‌صورت عمود بر جهت حرکت یا آج قرار گرفته‌اند.

مزایای تایر‌های رادیال در مقایسه با سایر نمونه‌ها:

  • طول عمر بالاتر
  • مقاومت غلتشی کمتری
  • بهبود مصرف سوخت
  • افزایش بازده خودرو
  • افزایش فرمان‌پذیری خودرو

معایب تایر‌های رادیال در مقایسه با سایر نمونه‌ها:

  • عملکرد نامناسب در مسیر‌های ناهموار
  • چسبندگی کمتر با سطح جاده در سرعت‌های پایین

تایر خودرو رادیال و بایاس مورب

2- تایر خودرو بایاس مورب

در تایر‌های بایاس تسمه‌های فولادی به‌کار رفته در ساختار تایر با زاویه‌ ۳۰ تا ۴۰ درجه از یک طوقه به سمت طوقه‌ دیگر تنیده شده‌اند. این ساختار سبب می‌شود که تایر‌های بایاس در جاده‌های ناهموار با انعطاف‌پذیری قابل قبولی داشته باشند.

3- تایر خودرو بایاس کمربندی

تایر بایاس کمربندی از چند لایه‌ تنیده شده‌ تسمه‌های فولادی با زوایای مختلف ساخته می‌شود و همین امر سبب برتری آن‌ها نسبت به تایر‌های بایاس مورب می‌شود. به‌طور کلی تایر‌های بایاس نسبت به نمونه‌های رادیال صدای بیشتری تولید می‌کنند و اغلب برای رانندگی در شرایط آفرود مناسبند.

 

انواع تایر بر اساس شرایط کاربرد

تایر‌های مختلف برای شرایط جاده‌ای و آب‌وهوایی و عملکردی متفاوتی ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها در شرایط غیر از طراحی سبب کاهش چشمگیر در عملکرد آن‌ها می‌شود. به‌طور کلی شرایط جاده‌ای به سه دسته‌ آفرود و همه‌جارو و معمولی، شرایط آب‌وهوایی به سه دسته‌ تابستانه و زمستانه و چهارفصل و شرایط عملکردی به دو دسته‌ معمولی و مسابقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

هر یک از دسته‌ها امکان ادغام در سایر دسته‌ها را دارد به این معنی که برای مثال یک لاستیک آفرود‌ می‌تواند تابستانه، زمستانه یا چهار فصل باشد.

1- تایر خوردوهای آفرود

تایر آفرود برای خودرو‌های شاسی‌بلند با قابلیت حرکت در مسیر‌های ناهموار طراحی شده است. اگر اهل ماجراجویی در مسیر‌های ناهموار هستید، حتما به این تایر‌ها نیاز دارید. تایر‌های آفرود طوری طراحی شده‌اند که بتوانند انعطاف لازم برای عبور از مسیر‌های ناهموار را داشته باشند و باتوجه ‌به شرایط سخت این مسیر‌ها طول عمر مناسبی داشته باشند. تایر آفرود دارای شیار و آج عمیق‌تر و پهن‌تری نسبت به سایر تایر‌ها است که به آن کمک می‌کند حداکثر چسبندگی را در مسیر‌های گلی و نرم ایجاد کند.

2- تایر خودروهای چند منظوره (همه جا رو)

‌همان‌طور که از نام این تایر‌ها پیدا است، قابلیت استفاده در شرایط آفرود و معمولی را دارند، اما به‌طور حتم این تایر‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آفرودبازان حرفه‌ای باشند. اگر آفرود یک سرگرمی گاه‌گدار برای شما است می‌توانید از تایر‌های همه‌جارو استفاده کنید. این تایر‌ها در مقایسه به تایر‌های آفرود شیار‌های باریک‌تری دارند تا در جاده‌های معمولی چسبندگی مناسبی داشته باشند.

3- تایر خودروهای معمولی

تایر‌های معمولی بهترین انتخاب برای رانندگی در سطح جاده‌های استاندارد هستند. آج و شیار این تایر‌ها عمق کمتری دارد و برای رانندگی در جاده‌ها طراحی و بهینه شده‌اند. چسبندگی با سطح جاده در این تایر‌ها اولویت طراحی بوده است. تایر‌های معمولی برای استفاده‌های عادی، استاندارد و رفت‌وآمد‌های روزمره طراحی شده‌اند. این تایر‌ها طیف وسیعی از کیفیت و قیمت‌ها را شامل می‌شوند و تولیدکنندگان مختلف، اغلب تمرکز خود را برای رقابت در این بخش از تولیداتشان صرف می‌کنند.

4- تایر تابستانه

تایر‌های تابستانه برخلاف نامشان تنها برای رانندگی در شرایط گرم و خشک و به‌دور از باران رطوبت ساخته نشده‌اند، بلکه این تایر‌ها در شرایط بارش سنگین باران نیز عملکرد خارق‌العاده‌ای دارند.

ویژگی های تایر تابستانه

  • تایر‌های تابستانه در شرایط دمایی فصل تابستان بهترین عملکرد را دارند.
  • به سبب استفاده از مواد خاص، در دمای بالا، چسبندگی بالا و کنترل‌پذیری بهتر در پیچ‌ها دارند.
  • تایر‌های تابستانه در شرایط لغزندگی جاده نیز عملکرد بسیار مناسبی دارند به‌طوری‌که در زمان بارش شدید باران نیز از لغزیدن خودرو جلوگیری می‌کنند.
  • شیار‌ها و آج موجود روی این تایر‌ها باریک و کم‌عمق است تا بیشترین سطح تماس تایر با جاده حفظ شود.
  • آج این تایر‌ها نامتقارن است به همین دلیل تعویض چرخ‌های عقب و جلو برای سایش متقارن تایر‌ها پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است چرخ‌های چپ و راست در هر محور با یکدیگر تعویض شوند.
  • در شرایط دمای سرد انعطاف‌پذیری و فرمان‌پذیری خودرو کاهش می یابد و حرکت بدون لغزش در این شرایط دشوار می‌شود.
  • به دلیل عمق کم شیار‌ها در تایر تابستانه این تایر‌ها برای رانندگی در شرایط برفی ناایمن و خطرناکند.

5- تایر زمستانه

تایر زمستانه طوری طراحی شده است که برای رانندگی در جاده‌های پوشیده از برف و یخ ایمن باشد. آج این تایر‌ها عمیق است و سطحشان با شیار‌های متقاطع پوشیده شده است. عمق شیار‌ها سبب می‌شود که آج‌ها به حد کافی در برف فرو رفته و چسبندگی لازم با سطح جاده را ایجاد نمایند.

بعضی از تایر‌های زمستانه به میخ‌های فلزی یا سرامیکی مجهز شده‌اند که می‌تواند در شرایط یخبندان بسیار مفید باشد. استفاده از تایر‌های زمستانه در فصول دیگر می‌تواند سبب کاهش فرمان‌پذیری و ایجاد سروصدا شود.

6- تایر چهار فصل

تایر چهار فصل ویژگی‌های تایر‌های تابستانه و زمستانه را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند. این تایر‌ها ازلحاظ عملکرد و ویژگی میان دو تایر قبلی قرار می‌گیرند و در طیف وسیعی از شرایط دمایی و سطح جاده عملکرد قابل قبولی دارند.

امروزه بخش وسیعی از سهم بازار به تایر‌های چهار فصل اختصاص دارد چراکه از لحاظ قیمتی ارزان‌تر از نمونه‌های تابستانه‌ سطح بالا و از لحاظ عملکردی مناسب رانندگی روزمره‌اند.

7- تایر‌های با قابلیت حرکت در گل و برف

اگر تایری دارای علامت MS، M+S یا M&S باشد، بدان معنا است که این تایر براساس راهنمای تولیدکنندگان لاستیک قابلیت حرکت در برف و گل را دارد. (S=Snow,M= Mud) برای دریافت این نشان تایر‌ها باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

1- حداقل یک طرف آج‌ها باید دارای شیار‌های متعدد باشد که شرایط زیر را داشته باشند:
  • شیار‌ها باید حداقل به اندازه‌ی ۱/۲ اینچ امتداد داشته باشند.
  • عرض شیار‌ها باید حداقل ۱/۱۶ اینچ باشد.
  • زاویه‌ی شیار‌ها نسبت به مسیر حرکت بین ۳۵ تا ۹۰ درجه باشد.
2-حداقل ۲۵ درصد از سطح آج‌ها شیار‌هایی باشد که با سطح تماس پیدا نمی‌کند.

به‌طور خلاصه شرایط بالا بیان می‌کند که تایر‌های چهار فصل و مناسب شرایط گل و برف باید دارای شیار‌های به نسبت بزرگی باشند که از لبه‌ی آج‌ها آغاز شده و تا وسط تایر امتداد می‌یابند، به‌علاوه این شیار‌ها باید حداقل ۲۵ درصد از سطح لاستیک را شامل شوند. وجود شیار‌ها سبب می‌شود که برف درون این فضا‌ها گیر افتاده و درنتیجه چسبندگی لازم برای حرکت در چنین شرایطی فراهم شود.

8- تایر مسابقه‌ای

همان‌طور که از نام این تایر‌ها مشخص است، برای شرایط پرفشار مسابقه و رانندگی در شرایط پرتنش طراحی شده‌اند. این تایر‌ها چسبندگی فوق‌العاده‌ای با سطح جاده ایجاد می‌کنند و مقاومت غلتشی کمتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.

دیواره‌های جانبی در این تایر‌ها محکم‌تر از نمونه‌های معمولی است چراکه باید نیرو‌های جانبی در پیچ‌ها را تاب بیاورند. قیمت تایر‌های مسابقه‌ای نسبت به سایر انواع تایر‌ها با فاصله‌ی معناداری بالاتر است.

9-تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچری(پنچر رو) یا RUN FLAT

امروزه تولید کنندگان تایر خودرو برای افزایش ایمنی و سلامت استفاده کنندگان ، محصولات جدیدی را به بازار عرضه میکنند که یکی از جدیدترین آن ها ، تایر پنچر رو یا همان RUN FLAT  است.

تایر ران فلت funflat run flat

نقاط قوت  لاستیک های ران فلت(RUN FLAT):

1. امکان ادامه رانندگی هنگام پنچری

لاستیک‌های ران فلت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت پنچری بتوانند همچنان ادامه مسیر دهند. در واقع درصورتی‌که این تایرها دچار پنچری یا ترکیدگی شوند، می‌توانند تا ۱۶۰ کیلومتر همچنان در ادامه مسیر مور استفاده قرار بگیرند.

2. پایداری بهتر لاستیک‌های ران فلت

لاستیک‌های ران فلت می‌توانند در صورت عدم وجود فشار باد کافی نیز وزن خودرو را تحمل کند. بنابراین تغییرات ناگهانی در فشار باد تایر تاثیر چندانی بر انتقال وزن خودرو و عملکرد آج‌های لاستیک نخواهد داشت.

3. کاهش وزن خودرو

از لحاظ تئوریکی به دلیل حذف لاستیک زاپاس و ابزارآلات پنچرگیری، خودروهای مجهز به لاستیک‌های ران فلت از وزن کمتری برخوردار هستند. این قابلیت دارای محاسن بسیاری از جمله مصرف سوخت کمتر است. همچنین حجم صندوق با توجه به نبود لاستیک زاپاس افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند یک مزیت برای خانواده باشد.

4. امنیت بهتر

در صورتیکه تایر معمولی داشته باشید و در حین حرکت، لاستیک شما بترکد، کنترل خودرو به شدت از دست می‌رود و احتمال تصادف و یا واژگونی بسیار زیاد است. اما در لاستیک‌های ران فلت، در صورت ترکیدن لاستیک در حین حرکت، باز هم کنترل خودرو از دست نمی‌رود و به راحتی می‌توانید خودرو را کنترل کنید. این باعث می‌شود که امنیت رانندگی خودرو در سرعت‌های مختلف با لاستیک‌های ران فلت به مراتب بالاتر باشد.

5. هندلینک بهتر

درست است که لاستیک‌های ران فلت خشک‌تر از مدل‌های معمولی هستند، اما استفاده از آج‌های باریک‌تر و لاستیک‌های سفت‌تر، باعث می‌شود تا هندلینگ بهتری داشته باشید و در سرعت‌های بالاتر و هنگام پیچیدن بتوانید کنترل بهتری روی خودرو داشته باشید. یکی از دلایلی که خودروهای اسپرت معمولاً از لاستیک‌های ران فلت استفاده می‌کنند، همین موضوع هندلینگ بهتر است.

 

 

مشاوره خرید تایر ران فلت اورجینال بی ام و پرشیاخودرو

مشتریان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تایر Run-flat ب ام و می‌توانند با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایند.

تلفن ۰۲۱۴۵۹۱ داخلی ۱۲۰۰ و ۱۲۰۱

 

 

تایر مناسب خودرو BMW  و سایر خودرو های آلمانی

دیواره جانبی تایر های Run flat مناسب BMW به گونه ای تقویت شده است تا هنگامی که فشار باد تایر به صورت ناگهانی و یا به تدریج کاسته میشود ، خودرو با حفظ پایداری و مانور پذیری به حرکت خود ادامه دهد.در این زمان سیستم های مهم و موثر در حفظ ایمنی خودرو ، مانند سیستم کنترل پایداری قادر خواهند بود به طور کامل به فعالیت خود ادامه دهند. طبق توصیه  BMW  در صورت خالی شدن باد تایر ، حد اکثر سرعت مجاز رانندگی با خودرو 80 کیلومتر بر ساعت و حد اکثر تا مسافت 80 کیلومتر خواهد بود. یکی از کارهای مهم برای افزایش عمر لاستیک ران فلت، بازدید کردن مرتب فشار باد آنها هست.

شرکت پیرلی یکی از بزرگترین تولید کنندگان تایر با قابلیت Run flat  بوده که برای اطمینان از حداکثر قابلیت اطمینان در دماهای بالا و پایین جهت مقاومت غلتشی پایین، چسبندگی کامل در جاده و فاصله توقف کوتاه‌تر طراحی شده‌اند.

تایر پیرلی مورد استفاده در خودروهای BMW

تایر پیرلی مورد استفاده در خودروهای BMW

تایرهای تست شده و توصیه شده توسط شرکت BMW با علامت ستاره قابل شناسایی هستند که بیانگر ساخت سفارشی تایر Run flat - ران فلت خودروهای BMW را دارد و هر ضلع  این ستاره ، نمایانگر یک ویژگی خاص به شرح زیر میباشد:

  1. کاملا مناسب : بصورت ویژه برای هر مدل از خودروی BMW  طراحی و ساخته شده است.
  2. تست شده : بر اساس رویه های تست و انتخابی حساس
  3. اسپرت : عملکرد فوق العاده بالا
  4. ایمن : دارای تکنولوژی پنچر رو (Run flat)
  5. اقتصادی و مقرون به صرفه : تایر هایی با مقاومت غلطشی کم

 

فاکتورهای مهم در خرید تایر خودروهای BMW

  1. از مراکز معتبر به همراه فاکتور خرید معتبر خریداری شود.
  2. تاریخ ساخت تایر به روز باشد.
  3. علامت ستاره و  RUN FLAT روی تایر مشاهده شود.
  4. تایر در شرایطی مطلوب، حمل و نگهداری شده باشد.
  5. سایز و گل تایر با استانداردهای BMW تناسب داشته باشد.

تایر ستاره دار برای خودروهای BMW

شرکت پرشیا خودرو در راستای ارائه خدمات هر چه بهتر، تایرهای پیرلی را با تاریخ به روز 2022 و قابلیتRUN FLAT  و علامت ستاره و همچنین شرایط کاملا حساس و مناسب حمل و نگهداری خدمت مشتریان محترم ارائه می‌نماید. امکان خرید اینترنتی لاستیک خودرو و استعلام  قیمت روز لاستیک خودرو نیز وجود دارد.

 

مشخصات نوشته شده روی تایر خودرو

روی دیواره‌ جانبی تایر‌ها حروف و اعداد مختلفی حک می‌شود که هر یک معنا و مفهوم خاصی دارد. برای انتخاب تایر مناسب باید از علائم روی لاستیک معنای هر حرف و عدد آگاهی داشته باشید و بر اساس آن‌ها خرید لاستیک ماشین مناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

مشخصات نوشته شده روی تایر خودرو

1-نوع تایر

کد P205/55 R16 91S یکی از چندین کد حک شده روی بخش جانبی تایر‌ها است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در ابتدای این کد یک حرف وجود دارد. این حرف بیانگر نوع تایر است و به سه دسته‌ کلی P،LT و T تقسیم می‌شود.

حرف P به‌معنای تایر مناسب جهت خودرو‌های سواری سدان، شاسی‌بلند، مینی‌ون و وانت است LT بیانگر خودرو‌های باری سبک و T نشان‌دهنده‌ تایر یدکی است. البته حروف دیگری نیز می‌توان به این فهرست سه‌تایی اضافه کرد، اما استفاده از آن‌ها مرسوم نیست.

2- پهنای تایر

بعد از اولین حرف سه عدد قرار دارد، در مثال بالا ۲۰۵، که بیانگر عرض تایر برحسب میلی‌متر است. برای مشخص کردن عرض تایر از دیواره‌ی جانبی راست تا دیواره‌ی جانبی چپ اندازه‌گیری می‌شود. این عدد در حقیقت اندازه‌ی عرض رینگ مناسب تایر هم نشان می‌دهد.

3- نسبت ابعاد تایر خودرو

دو عدد بعدی نسبت ابعاد تایر را نشان می‌دهد. به‌طور کلی نسبت ابعاد برای بیان فاق یا ارتفاع تایر و لاستیک کاربرد دارد. ارتفاع تایر از طوقه تا بالای آج اندازه‌گیری می‌شود. نکته حائز اهمیت در مورد نسبت ابعاد این است که این عدد برحسب درصدی از پهنای تایر بیان می‌شود.

برای نمونه در مثال بالا عدد ۵۵ بدین معنا است که فاق تایر ۵۵ درصد پهنای آن است. هرچه نسبت ابعاد کوچکتر باشد، پهنای تایر نسبت به فاق آن بیشتر است.

تایر‌های مخصوص خودرو‌های مسابقه‌ای به‌طور معمول نسبت ابعاد پایین‌تری دارند. دلیل آن است که تایر‌های پهن و فاق کوتاه پایداری جانبی بهتری دارند. خودرو‌های مسابقه‌ای در هنگام عبور از پیچ‌ها نیرو‌های جانبی زیادی را متحمل می‌شوند که به‌طور مستقیم این نیرو‌ها به تایر‌ها وارد می‌شود؛ درنتیجه تایر‌های با نسبت ابعاد کوچکتر مناسب این شرایط هستند.

دیواره‌های جانبی این تایر‌ها نسبت به تایر‌های عادی کوتاه‌تر و سخت‌تر است و می‌تواند شرایط مسابقه و نیرو‌های جانبی را تاب بیاورد.

4- روش ساخت

دومین حرف حک شده روی تایر بیانگر روش ساخت تایر است. درحال‌حاضر روی بیشتر تایر‌ها حرف R نقش بسته که بیانگر رادیال بودن تایر است. در گذشته تایر‌های بایاس مورب و بایاس کمربندی به ترتیب با حروف D و B تولید می‌شدند.

5- قطر رینگ

رقم بعدی بیانگر اندازه قطر رینگ بر حسب اینچ است. در مثال بالا این عدد ۱۶ بوده که به‌معنای تایر مناسب برای رینگی با قطر ۱۶ اینچ است.

6-وزن قابل تحمل تایر

رقم آخر و حرف بعد از آن به ترتیب میزان وزن قابل تحمل و حداکثر سرعت مجاز برای تایر را نشان می‌دهند. هر یک از این مولفه‌ها جدولی خاص دارد که در ادامه قابل مشاهده است:

شاخص وزن تایر میزان باری است که می توانیم روی تایرها وارد کنیم. عبور از مرز مجاز بار موجب ترکیدن تایر و وقوع تصادف می‌شود پس بهتر است با توجه به فشاری که بار اضافی درون خودرو به تایرها وارد می‌کند، اقدام به حمل بار با خودرو کنیم. حداکثر وزنی که برای هر تایر قابل تحمل است، وقتی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا 279 متغیر است.

7- سرعت مجاز

حداکثر سرعتی که تایر می‌تواند به مدت 10 دقیقه تحمل کند سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا  Z  نشان داده می‌شود. روی جداره تایر خودرو، نماد H برای سرعت درج شده که نشان دهنده این است که هنگامی که تایر دارای فشار باد و بارگذاری مناسب است می تواند 320 کیلومتر سرعت در ساعت راتحمل کند. اگر روی تایر حداکثر سرعت اعمال شود، اما دارای تنظیم فشار باد نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب می بیند و یا می‌ترکد.

مراقبت از تایر خودرو و لاستیک خودرو

نحوه‌ مراقبت از تایر خودرو

برخلاف تصور عموم تایرها هم نیاز به مراقبت و نگه‌داری دارند تا بتوانند همواره در بهترین شرایط باقی مانده و حداکثر طول عمر را داشته باشند. در ادامه مهم‌ترین راه‌های مراقبت از تایرها را ذکر می‌کنیم:

  • فشار تایرها را به‌صورت ماهانه اندازه‌گیری کنید

کمبود باد تایر سبب خوردگی بخش‌های خارجی آن، افزایش مصرف سوخت و تولید گرما می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حداقل ماهی یک بار باد تایرها کنترل شود. تایرها می‌توانند در طول یک‌ماه حدود یک PSI از فشار خود را از دست بدهند.

فشار زیاد هوای تایر نیز سبب آسیب و خوردگی در بخش‌های مرکزی تایر می‌شود. هرگز نباید فشار باد تایر را بیش از حد نهایی پیشنهادی توسط سازنده تنظیم کرد. اغلب پیشنهاد می‌شود که باد تایر کمی پایین‌تر از حد نهایی پیشنهادی تنظیم شود تا سواری نرم‌تری حاصل شود، اما تنظیم باد در فشار نهایی سبب بهبود مصرف سوخت خواهد شد. علاوه بر موارد بالا، عدم ترازبندی مناسب چرخ‌ها می‌تواند سبب کاهش عمر تایر، خوردگی و گاهی پارگی سطح آن در بخش‌های داخلی و بیرونی شود.

  • تعویض ضربدری تایرها یا تعویض تایرهای یک محور با یکدیگر

جهت سایش یکنواخت تایرها و افزایش طول عمر آن‌ها بهتر است هر ۱۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض ضربدری تایرها یا تعویض تایرهای یک محور اقدام کنید. بالانس و جایگزینی تایرها هزینه‌ زیادی ندارد و می‌تواند طول عمر تایرها را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

  • هرگز از بیشینه سرعت قابل تحمل توسط تایر تجاوز نکنید

رانندگی با سرعت بالاتر از شاخص سرعت تایر می‌تواند موجب تنش‌های زیاد حرارتی شود. این عامل ممکن است در ظاهر تایر تغییراتی ایجاد نکند، اما ساختار درونی تایر دچار آسیب می‌شود و احتمال از بین رفتن آن را فراهم می‌کند.

  • هرگز وزن بیش از حد تحمل تایر به آن اعمال نکنید

اعمال وزن بیش از حد مجاز تایر به آن می‌توانند سبب تغییر شکل ظاهری آن و بروز آسیب‌های جدی به دیواره‌های جانبی تایر شود.

  • سعی کنید از یک برند و مدل برای هر چهار تایر استفاده کنید

استفاده از یک مدل تایر روی یک محور الزامی است چراکه در غیراین‌صورت می‌تواند سبب سایش بیش‌ازحد یکی از تایرها و ایجاد صدای آزاردهنده شود. در بهترین حالت پیشنهاد می‌شود که تمام تایرها از یک برند و مدل انتخاب شوند.

  • کنترل سالانه‌ زاویه‌ چرخ‌ها

در طول سال به دلایل متفاوت احتمال تغییرات جزیی در زاویه‌ی چرخ‌ها وجود دارد. این تغییرات می‌تواند سبب سایش غیریکنواخت تایرها شود و به همین سبب بهتر است حداقل سالی یک‌بارنسبت به کنترل زاویه‌ها اقدام شود.

 

سوالات متداول در خرید لاستیک

خرید تایر دست‌دوم اشتباه است؟

پاسخ کوتاه این سؤال یک بله‌ محکم است. افراد زیادی برای صرفه‌جویی اقتصادی اقدام به خرید تایر دست‌دوم می‌کنند و برای این منظور تنها به کنترل ظاهری و اندازه‌گیری عمق شیارهای تایر بسنده می‌کنند. حقیقت این است که خریداران هیچ اطلاعی درباره‌ نحوه‌ استفاده از تایرهای دست‌دوم ندارند، نمی‌دانند که آیا تایر با سرعتی فراتر از حد تحمل استفاده شده یا خیر، نمی‌دانند که آیا تایر متحمل وزنی بیش از حد مجاز شده یا نه و در آخر نمی‌دانند این تایر چه مدت مورد استفاده بوده و شرایط نگه‌داری از آن به چه صورت بوده است. بیشتر تایرهای دست‌دوم از لحاظ ظاهری هیچ عیب و ایرادی ندارند و این درحالی‌است که خیلی از مواقع تایرها دچار آسیب‌های ساختاری یا درونی می‌شوند که این به‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست. باتوجه‌به این دلایل خرید تایر دست‌دوم اگرچه ارزان‌تر است، اما همیشه درنظر داشته باشید که با خرید این تایرها ریسک زیادی روی سلامتی و جیب خود می‌کنید.

 

چگونه متوجه شویم لاستیک ران فلت دستکاری نشده است؟

از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد روی دیواره‌ی بیرونی تایرهای خارجی کدی متشکل از ۴ رقم حک می‌شود که دو رقم اول مربوط به هفته و دو رقم دوم مربوط به سال ساخت است. برای نمونه اگر روی تایری رقم ۲۲۱۹ حک شده بود به این معنی است که این تایر در هفته‌ی ۲۲ام از سال ۲۰۱۹ میلادی تولید شده است. با دانستن تاریخ تولید و در نظر داشتن تاریخ انقضای محصولات برند مدنظر می‌توانید از دقیق بودن تاریخ انقضا مطمئن شوید.

 

نحوه تشخیص لاستیک ران  فلت چگونه است؟

معمولاً بر روی لاستیک‌های ران فلت عبارت RUN FLAT و نماد RFT مشاهده می‌شود. با این عبارت می‌توان یک لاستیک پنچر رو (ران فلت) را تشخیص داد.

 

تفاوت تایر ران فلت و تایر معمولی  چیست؟

دیواره‌های تایر لاستیک ران فلت مستحکم و مقاوم است وضربات عبور از موانع و دست اندازهای سطح جاده را کمتر تعدیل می‌کند و به همین دلیل فشار بیشتری را به سرنشینان وارد می کند اما در لاستیک‌های معمولی درصد زیادی از مقاومت لاستیک به فشار هوای تیوب متکی‌ست و به همین علت انعطاف‌پذیری لاستیک ها درعبور از موانع بیشتر بوده و سرنشینان خودرو اثرات آن را کمتر احساس می‌کنند.

ساختار لاستیک‌های معمولی نسبت به لاستیک‌های ران فلت ساده ‌تر است و همین امر باعث کاهش قیمت این محصول شده و معمولاً از لاستیک‌های ران فلت برای خودروهای لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود.

لاستیک‌های ران فلت به دلیل ضخامت کمتری که نسبت به تایرهای معمولی دارد، وزن اتومبیل و فشار جاده باعث استهلاک بیشتر در آن می شود و سریع‌تر فرسوده شوند به همین دلیل لاستیک‌های ران فلت سریع‌تر نیاز به تعویض دارند.

 

آیا می‌توانم لاستیک ران- فلت را با لاستیک معمولی جایگزین کنم؟

بله. خوبی لاستیک‌های ران- فلت این است که می‌توانید آن را با زاپاس معمولی هم جایگزین کنید. ار سوی دیگر، اگر ماشین‌تان از ابتدا لاستیک ران – فلت نداشته است، می‌توانید از لاستیک ران- فلت استفاده کنید و محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.

 

نکات پایانی هنگام خرید تایر خودرو

ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مسائلی که در خرید لاستیک خودرو باید مدنظر داشته باشید:

  1. یکسان بودن هر چهار لاستیک است.
  2. به‌هیچ‌وجه به سراغ رینگ‌های زنگ‌زده، پوسیده، تابدار و یا جوشکاری شده نروید و اکیداً از این کار اجتناب نمایید.
  3. از تایر‌های استاندارد و مناسب استفاده کنید.
  4. متناسب با نوع خودرو، سرعت موردنظر شما در هنگام رانندگی، سطح جاده، شرایط محیطی و همین‌طور آب‌وهوای محل موردنظر لاستیک خودرو را تهیه نمایید.
  5. به تاریخ مصرف تایر و دستکاری نبودن آن توجه کنید. تاریخ مصرف لاستیک‌ها چیزی در حدود ۵ تا ۷ سال است.

 

 

ارتباط با کانتر فروش قطعات ب ام و - مینی پرشیاخودرو

مشتریان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص انواع قطعات ب ام و می‌توانند با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایند.

تلفن ۰۲۱۴۵۹۱ داخلی ۱۲۰۰ و ۱۲۰۱