تاریخ درج خبر : 1401/10/25

انواع تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو به انگلیسی(Tuning) در لغت به معنای تنظیم است. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تونینگ و بالانس برای رسیدن به بهترین عملکرد است. به‌طور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است.

وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید.

 

تیونینگ خودرو

 

تاریخچه تیونینگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. اگر چه از همان ابتدای تولید خودروها و وسایل نقلیه چهار چرخی که مبتنی بر نیروی موتورهای احتراقی طراحی شده بودند، تیونینگ ماشین توسط مهندسان انجام می‌شد، اما تیونینگ به عنوان یک واژه مستقل و یک عملیات یا کار حرفه‌ای در دهه ۶۰ میلادی بود که رایج شد.

در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه آن‌ها مرسوم شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان حرفه‌ای یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه خودرو بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و تیونینگ موتور خودروها روی آوردند. عملی که تحت عنوان Tuneup نیز شناخته می‌شود.

اما به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامه‌ریزی شده تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تأسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ ماشین نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودرو‌ها یا ارتقا توان فنی قطعات آن‌ها می‌کردند. امری که ممکن بود خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون‌آپ شده برای رانندگان ایجاد می‌کرد.

 

مزایای تیونینگ خودرو 

هدف از تیونینگ خودرو اینست که با تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو، ظاهر خودرو را زیباتر، پر ابهت تر و جذابتر کنیم همچنین با تغییراتی در موتور خودرو راندمان موتور را افزایش دهیم. برای درک بهتر از تیونینگ خودرو توجه شما را به تماشای ویدیو یکی از پروژه های تیونینگ BMW که در واحد تیونینگ پرشیاخودرو صورت گرفته جلب میکنیم.   

 

 

انواع تیونینگ خودرو

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، به بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف تیونینگ خودرو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

 
تیونینگ ظاهری خودرو به بخش های زیر تقسیم می شود:
  • تیونینگ کاور بدنه خودرو
  • تیونینگ رینگ و تایر
  • تیونینگ چراغ های خودرو
  • تیونینگ شیشه های خودرو
  • تیونینگ آینه های بغل خودرو
  • تیونینگ اگزوز خودرو
  • تیونینگ دیفیوزر خودرو

 

مطالعه بیشتر : تیونینگ بی ام و

 

تیونینگ کاور بدنه خودرو

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در تیونینگ ظاهری خودرو، استفاده از کاور بدنه خودرو است. این کاورها عموما به دو صورت رنگی و بی رنگ استفاده می‌شوند که نمونه بی رنگ نیز به دو نوع مات و شفاف دسته‌بندی شده است. کاور بدنه خودرو علاوه‌بر جنبه زیبایی ظاهری، می‌تواند نقش موثری در محافظت از رنگ بدنه خودرو نیز داشته باشد. به طور مثال کاورهای محافظتی بدنه خودرو که به دو صورت مات و شفاف قابل استفاده هستند، به عنوان یک لایه محافظ روی بدنه خودرو قرار می‌گیرند. یکی از معتبرترین برندهای کاورهای محافظتی بدنه خودرو هگزیس (Hexis) فرانسه است که واحد تیونینگ خودرو شرکت پرشیاخودرو نیز از این برند معتبر و شناخته شده برای کاور بدنه و تیونینگ خودروهای بی ام و، مینی و سایر خودروهای وارداتی استفاده می‌کند.تیونینگ رینگ و تایر خودرو

یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. معمولا هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممکن است موجب کاهش چالاکی و افزایش مصرف سوخت ‌شود.

 

تیونینگ لاستیک و تایر

 

می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلا استفاده از تایر های پهن و یا لاستیک های ران فلت(Runflat، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخش‌های دیگر بدنه و یا رنگ مشکی پیانویی انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند.

 

تیونینگ خودرو

استفاده از تایر های فاق کوتاه نیز تاثیر بسزایی در زیبایی نمای خارجی خودرو دارد. خصوصا زمانی که رینگ خودرو را از حالت استاندارد تغییر داده و از نمونه‌های اسپرت با طراحی جذاب استفاده شده باشد. البته که باید این نکته را هم در نظر داشت که لاستیک‌های فاق کوتاه علاوه‌بر زیبایی، معایبی را هم به همراه دارند که از جمله آن‌ها کوبش و خشکی سواری را می‌توان مثال زد. همچنین احتمال ترکیدگی و پنچر شدن نیز افزایش می‌یابد.

 

تیونینگ لاستیک و تایر

 

تیونینگ چراغ های خودرو

تیونینگ چراغ‌ خودرو سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموما شامل استفاده از موارد زیر می باشد:

  • لامپ زنون
  • دودی کردن چراغ‌ها
  • تعویض کاسه‌ چراغ‌ها
  • تغییر رنگ کاسه چراغ‌ها
  • تغییر گرافیگ داخلی کاسه چراغ‌ها

 

تیونینگ چراغ های خودرو

با تغییر دادن مدل چراغ‌ها شما می‌توانید، نمای بسیار زیباتری به خودروی خود بدهید. البته بهتر است این کار را برای تمامی چراغ‌ها انجام دهید تا یکپارچگی و هماهنگی آن‌ها با هم حفظ شود. به عقیده برخی از دارندگان خودروها، برخی از مدل‌ها درای چراغ‌های نه چندان زیبایی هستند که با همین یک تغییر، می‌توانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر و یا تیون شده نشان دهید.

 

مشاوره خرید، فروش و معاوضه خودرو

جهت دریافت مشاوره تخصصی خرید و دریافت لیست موجودی خودرو فرم زیر را پر نمایید

لیست قیمت خودرو

 

تیونینگ شیشه های خودرو

دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین انواع تیونینگ خودرو است. از آپشن‌های تیونینگ خودرو که ممکن است طرفداران زیادی داشته باشد، استفاده از شیشه‌های دودی است. البته استفاده از این شیشه‌ها در ایران محدودیت‌هایی دارد. ولی چون این شیشه‌ها اشعه های مضر را می‌گیرند، بسیاری از خودروها شیشه‌های کناریشان دودی است. این آپشن نیز روی ظاهر خودرو تأثیر به سزایی دارد.

 

تیونینگ شیشه های خودرو

 

 

تیونینگ آینه بغل خودرو

نصب ‌آینه‌های اسپرت و جمع‌شونده برقی که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تغییر آینه‌های جانبی می‌تواند علاوه‌‌بر بهبود نمای ظاهری، تاثیر مثبتی در افزایش میدان دید و نمایش فضای بیشتر اطراف خودرو داشته باشد.

 

تیونینگ آینه بغل خودرو

 

تیونینگ اگزوز خودرو

هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و با ابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه خروجی اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود. در اثر تغییر قطر لوله اگزوز و تغییر زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور خودرو است. این تغییرات می‌توانند باعث خروج سریع‌تر گازهای تولیدشده در موتور و حبس و خروج یک‌باره دود و گازها از موتور خودرو شوند.

 

تیونینگ اگزوز خودرو

 

یکی از روش‌های تیونینگ اگزوز، تیونینگ کیت اگزوز است. در این روش مجموعه‌ای از قطعه‌ها در سیستم خروجی دود خودرو نصب می‌شود تا خروجی دود را کنترل کند. از مهم‌ترین قطعه‌ها در کیت اگزوز خودرو، هدرز آن است. هدرز دودهای حاصل از احتراق موتور را به بیرون از موتور هدایت می‌کند. همه فرایند تغییر اگزوز و نصب قطعه‌های جدید می‌تواند اگزوزی ریموت‌دار در اختیار شما بگذارد که به شما امکان کنترل صدای خودرو را در زمان حرکت بدهد. در ویدیو زیر توجه شما را به نصب پروژه کیت اگزوز برروی بی ام و سری ۳ که در واحد تیونینگ پرشیاخودرو اجرا شده است جلب می کنیم. 

 

 

برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در خودرو‌های معمولی به‌منظور کاهش صدای خروجی، مسیری پر پیچ‌وخم و طولانی طراحی شده است، اما در خودروهای اسپرت با نصب هدرز، خالی کردن کاتالیزور، استفاده از لوله اگزوز با کیفیت بالا، حذف انباره و ایجاد یک مسیر صاف برای خروجی هوای موتور تا حد چشمگیری می‌توان موجبات افزایش توان خروجی و چالاکی را فراهم کرد.

 

تیونینگ بدنه خودرو

یکی دیگر از تغییراتی که در تیونینگ اگزوز داده می‌شود، افزودن دیفیوزر به خودرو است. اضافه کردن دیفیوزر به خودرو در راستای تنظیم جریان هوای زیر خودرو صورت می‌گیرد. این قطعه در بخش انتهایی و زیر سپر نصب می‌شود. در واقع وظیفه اصلی دیفیوزر ایجاد Down Force یا همان نیروی پایین کشنده است.

در هنگام شتاب‌گیری و افزایش سرعت خودرو، جریان هوا و فشار هوا باعث می‌شود تا قسیمت انتهایی خودرو به سمت بالا برود و چسبندگی تایرها به زمین کم شود. نقش دیفیوزر این است که باعث می‌شود تا انتهای خودرو به زمین فشار بیشتری وارد کند. در نتیجه پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و به‌ویژه در سر پیچ‌ها بیشتر می‌شود.

 

تیونینگ اگزوز خودرو

 

دیفیوزرها از مواد اولیه مختلفی مانند الیاف کربن، پلیمر و کامپوزیت ساخته می‌­شوند. همچنین تیونرها اغلب اگزوزها را از طرفین دیفیوزر خارج می­‌کنند تا دود خروجی از اگزوزها به شتاب گرفتن جریان هوای زیر ماشین کمک کند.

 

تیونینگ آیرودینامیک خودرو

نحوی حرکت جریان هوا در کف و بر روی سقف خودرو، تاثیر بسزایی در عملکرد و ایمنی آن دارد. رعایت اصول آیرودینامیک خودرو یکی از الزامات مهم در طراحی بدنه خودرو می باشد. ارتقا کیفیت آیرودینامیک خودرو یکی از موضوعات مهم تونینگ خودرو می باشد. آیرودینامیک علم بسیار وسیع و پیچیده‌ای است که پرداختن به آن، نیاز به دانش تخصصی بر روی جریانات هوایی و دینامیک گازها دارد. تغییرات آیرودینامیک خودرو عبارتند از:

  • تیونینگ بدنه با تغییر ارتفاع خودرو
  • تیونینگ جلو پنجره و سپر عقب
  • تیونینگ با اسپلیتر
  • تیونینگ کانارد

 

تیونینگ آیرودینامیک خودرو

 

تیونینگ بدنه خودرو با تغییر ارتفاع خودرو

تغییر ارتفاع خودرو، توسط دو نوع فنر لول‌ ثابت و یا قابل تنظیم انجام می‌شود. اگر در تنظیم ارتفاع از فنر لول‌ ثابت استفاده شود، ارتفاع خودرو همیشه ثابت می‌ماند و درصورتی‌که از نوع قابل تنظیم استفاده شود، ارتفاع ماشین به‌صورت رگلاژ دستی و یا کمپرسوری (پنوماتیک) تنظیم می‌شود.

کاهش ارتفاع خودرو تاثیر شایانی در ظاهر کلی خودرو دارد. به گونه‌ای که ظاهری اسپرت‌تر و جذاب‌تر به آن می‌دهد. همچنین علاوه‌بر تغییر ظاهری، می‌تواند تاثیر مثبتی هم در هندلینگ و پایداری خودرو داشته باشد. هرچند که تمامی این تغییرات می‌بایست بر اساس استانداردها و قوانین فیزیکی صورت بگیرد. در غیر این صورت ممکن است این تغییرات خطراتی را به همراه داشته باشد.

 

تیونینگ جلو پنجره و سپر عقب خودرو

تعویض سپر‌ها نقش زیادی در تغییر نمای ظاهری خودرو نیز دارند. تغییر سپر بر اساس سبک تیونینگ و ارتفاع خودرو صورت می‌گیرد. در خودروهای شاسی‌بلند مانند BMW x4 تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام می‌شود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود.

تیونینگ جلوپنجره‌های بزرگ مانند بی ام و ، معمولا ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند. در برخی خودروها که جلوپنجره‌شان کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمت‌ها همخوانی ندارد، می‌توان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. اصلا می‌توانید به طور کلی طراحی سپر را تغییر دهید. می‌توان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهد.

 

تیونینگ سپر عقب و جلو پنجره

 

از دیگر تغییرات بخش تیونینگ آیرودینامیک خودرو می‌توان به ‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر(splitter) و کانارد(canard)، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. برای درک بهتر واژه های اسپلیتر و کانارد به توضیحات زیر قابل استفاده علاقمندان می باشد.

 

تیونینگ باله (اسپویلر)

 

تیونینگ کانارد(canard) خودرو

این قطعه در خودروسازی نیز کاربرد دارد و روی سپر جلو، در طرفین قرار می گیرد و معمولا شامل دو عدد از این بالچه هاست که روی هم قرار گرفته اند. وظیفه این بالچه های کوچک نیز، ایجاد یک نیروی رو به پایین در طرفین دماغه خودرو است. توده هوای برخوردکننده با دماغه خودرو، از روی این بالچه ها رو به بالا هدایت می شوند و این کار باعث می شود تا یک فشار رو به پایین ایجاد کنند. البته این بالچه ها نیروی رو به پایین زیادی تولید نمی کنند و کارایی آن ها از این نظر قابل مقایسه با اسپویلر و دیفیوزر نیست.

ولی همان میزان نیروی Down Force ایجاد شده نیز به پایداری بیشتر خودرو کمک شایانی می کند. کاناردها در صنعت خودروهای مسابقه ای از پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن ساخته می شوند تا نسبت وزن به ابعاد آن در عدد کوچکی باقی بماند. این بالچه ها معمولا به صورت مثلثی ساخته می شوند و به شکلی طراحی شده اند که به خوبی به بغل سپرها متصل شوند. کاناردهای دوتایی از یک کانارد کوچک در زیر و کانارد بزرگ تر در بالا تشکیل می شوند.

 

تیونینگ اسپلیتر(splitter) خودرو

اسپلیتر در سپر جلویی خودرو نصب می شود و همان طور که از نامش پیداست، وظیفه تقسیم کردن و شکافتن هوای برخوردی به خودرو از روبه‌رو را برعهده دارد. مهم ترین دلیل استفاده از این قطعه، جلوگیری از ورود حجم بالایی از هوای جلو خودرو به زیر خودروست تا همان طور که گفته شد، از ایجاد آشفتگی در زیر خودرو و تولید نیروی رو به بالا در این قسمت جلوگیری شود. همراه اسپلیتر که در واقع یک ورقه نصب شده در زیر پوسته سپر است، قطعه ای دیگر نیز قرار دارد.

 

اسپلیتر(splitter) در تیونینگ خودرو

 

این قطعه Air Dam نامیده می شود و وظیفه آن ایجاد یک لایه پر فشار از هوا روی لبه جلویی سپر است تا با ایجاد یک نیروی رو به پایین، در پایداری بیشتر دماغه خودرو در سرعت های بالا در سر پیچ ها موثر واقع شود. در واقع  اسپلیتر و مانع هوایی یک قطعه هستند که قسمت بالایی را Air Dam و قسمت صاف پایین را اسپلیتر می نامند. این دو قطعه نیز در برخی از نمونه ها، قابلیت تنظیم از درون کابین توسط راننده را دارند.

 

تیونینگ موتور خودرو

برای تیونینگ موتور خودرو می‌توان حجم موتور را افزایش داد و با روش‌هایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. می‌توان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفه‌ای تقویت نمود.  در تیونینگ فنی موتور می‌توان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد.

  • تیونینگ موتور با تقویت موتور
  • تیونینگ موتور با افزایش حجم موتور
  • تیونینگ موتور با افزودن سوپر شارژر و توربوشارژ
  • تیونینگ موتور با تقویت سیستم ترمز خودرو
  • تیونینگ موتور با تقویت سیستم برق‌رسانی
  • تیونینگ موتور با تقویت هندلینگ خودرو

 

تیونینگ موتور خودرو با تقویت موتور

برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند. تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. تقویت موتور از دو طریق انجام می‌گیرد. در روش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند.

 

تیونینگ موتور با تقویت موتور

 

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست  ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود.

 

تیونینگ موتور خودرو با افزایش حجم موتور

تغییرات حجم موتور از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

 

تیونینگ موتور با افزایش توان موتور

 

تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپ‌ها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.

 

تیونینگ موتور خودرو با افزودن سوپر شارژر و توربوشارژ

مهم‌ترین هدف تیونینگ فنی خودرو افزایش قدرت و شتاب زیاد است. درصورتی‌که خودرو قابلیت افزودن توربوشارژ و سوپرشارژ را داشته باشد، اضافه کردن این سیستم‌های پرخوران به همراه یک اینترکولر قدرتمند و انجام تغییرات حساب ‌شده در ECU خودرو، می‌تواند قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. البته در انواع مدل های خودروهای ب ام و  امروزی همگی دارای توربوشارژ می باشند. 

 

تیونینگ فنی با افزودن سوپر شارژر و توربوشارژ

 

تیونینگ موتور خودرو با تقویت سیستم ترمز خودرو

بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملا لازم و ضروری است. رانندگی با خودرویی با قدرت و شتاب بالا، نیازمند سیستم تعلیقی اسپرت و مستحکم است؛ علاوه‌بر این مطمئنا برای متوقف کردن خودرویی که نسبت به نمونه‌های استاندارد از توان خروجی بالاتری برخوردار است، به ترمز‌های قدرتمندتری نیز نیاز خواهید داشت. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید.

 

تیونینگ فنی با تقویت سیستم ترمز خودرو

 

ارتقای سیستم ترمز نیز می‌تواند با تغییر و یا تقویت پمپ و یا بوستر ترمز صورت بگیرد. همچنین استفاده از دیسک‌های خنک‌ شونده و از جنس آلیاژ کربنی می‌تواند در بهبود ترمزگیری موثر واقع شود.

 

تیونینگ موتور خودرو با تقویت سیستم برق رسانی

تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشم‌گیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. استفاده از شمع‌ها و وایرهایی با مقاومت کمتر، استفاده از شمع‌های چند الکترود، تقویت سوزن‌های انژکتور، به کار گرفتن کوئل قوی‌تر و تقویت دینام از روش‌های تقویت سیستم برق‌رسانی خودرو در بخش تیونینگ موتور خودرو است. استفاده از مدارهای تقویت سیستم جرقه هم کمک زیادی به سوختن بهتر می‌کند که انواع آن در بازار یافت می شود و یا نقشه آن‌ها را می‌توان بدست آورد و به صورت دست ساز درست کرد.

نوعی تقویت کننده برق خودرو وجود دارد که موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت می‌شود و از سوی دیگر مناسب کسانی هست که بروی خودرو سیستم و یا نورهای زنون بسته و برق زیادی را از خودرو می‌کشند. این قطعه افت ولتاژ برق خودرو را که بر اثر مصرف بی‌رویه سیستم و نورهای زنون از برق خودرو می‌باشد، جبران کرده و نور خودرو را افزایش می‌دهد . این قطعه همانند یک خازن تقویت برق عمل می‌کند.

 

هزینه تیونینگ خودرو

هزینه تیونینگ خودرو، به میزان تغییرات و قطعاتی که برای آن استفاده می‌شود بستگی دارد؛ همچنین هزینه تیونینگ خودرو برحسب عواملی چون کیفیت قطعات مورد استفاده، برند لوازم و قطعات افتر مارکت و دستمزد شرکت و یا فرد تیونر نیز متفاوت است.

در حال حاضر نیز خدمات تیونینگ خودروها توسط مراکز معتبر تیونینگ خودرو صورت می‌گیرد. در واقع هم‌اکنون شرکت‌های مختلفی وجود دارند که تمرکز اصلی آن‌ها روی تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته‌است. اما باید به این نکته توجه داشت که تیونینگ خودروی خود را به مراکزی بسپارید که از اعتبازر، دانش فنی و تجربه کافی برخوردار باشد. چرا که هریک از این تغییرات می‌تواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد که در صورت تغییر اصولی و استاندارد، تجربه‌ای لذتبخش از راندن یک خودروی خاص و متفاوت را خواهید داشت.

از آن‌جایی که خودروهای ب ام و ذاتا اسپرت و روحیه‌ای پر از هیجان دارند، عموما دارندگان این خودروها ترجیح می‌دهند که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی، خودرویی خاص و متمایز نسبت به سایر نمونه‌های مشابه داشته باشند. شرکت پرشیاخودرو نیز در راستای احترام به خواست و نیاز مشتریان خود، طی سال‌های اخیر با احداث واحد تیونینگ تخصصی خودروهای BMW و MINI، توانسته خدمات شایسته و درخوری را به مشتریان خود ارائه کند.

 

مشاوره تخصصی تیونینگ خودرو های MINI، BMW و سایر خودروهای وارداتی

برای دریافت مشاوره رایگان تیونینگ خودروهای وارداتی با شماره 0214591 داخلی 1231 و 09011885939 در ارتباط باشند.