تاریخ درج خبر : 1396/4/27

جشن تولد 40 سالگی BMW سری 3 در پرشیاخودرو.

در سال 1975 دنیای خودرو شاهد یک اتفاق بزرگ بود. در آن سال اولین ب ام و سری 3 پا به خیابان ها گذاشت و اکنون در سال 2015 شاهد 40 سالگی آن هستیم. سری 3 در  40 سال گذشته همیشه در کلاس خود بهترین بوده و بقیه رقبای آن همیشه برای دست یافتن به مقام دوم تلاش کرده اند.

امسال ب.ام.و برای فرزند خلف خود که تازه چل چلی آن است یک جشن تولد بر پا کرد و به مناسبت 4 دهه افتخار مدل فیس لیفت جدید ترین نسل آن را نیز معرفی کرد. پیرو این امر شرکت پرشیاخودرو نمایندگی فروش و خدمات ب.ام.و در ایران نیز برای این خودروی مهم یک جشن تولد ویژه تدارک دید. جشن تولد 40 سالگی ب.ام.و سری سه، روز جمعه ششم شهریور ماه در شرکت پرشیاخودرو برگذار شد.

در این برنامه که در شوروم و محوطه دفتر مرکزی پرشیاخودرو برگذار شد شاهد حضور 70 دستگاه از نمونه های با ارزش ب.ام.و بودیم که شامل مدل های کلاسیک و مدرن بود. حدود دو سال است که شرکت پرشیاخودرو به بخش خصوصی واگذار شده و در این مدت علاوه بر بهبود خدمات شاهد برنامه هایی از این دست برای علاقه مندان به ب.ام.و هستیم.

اکثر خودرو های حاضر در این جشن تولد از نوع سری 3 بود و چند دستگاه محدود هم از دیگر مدل های این کمپانی در این برنامه شرکت کرده بودند. برنامه راس ساعت 5 با ورود ب.ام.و های مورد نظر آغاز و در ساعت 9 پس از برگذاری برنامه و صرف کیک تولد پایان یافت. این برنامه با همکاری کلوپ ب.ام.و ایران برگذار شد و در پایان آن یک رونمایی اختصاصی از محصول جدید این شرکت یعنی ب.ام.و سری 2 2016 انجام گرفت.

در این 4 دهه شش نسل از ب.ام.و سری 3 تولید شده که یک نمونه از بهترین های هر نسل آن در شوروم پرشیاخودرو به نمایش در آمده بود. در ادامه به معرفی نسل های مختلف این خودرو و جزییات بیشتر این برنامه خواهیم پرداخت.

نسل اول ب ام و E21
خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید یکی از بهترین نمونه های نسل اول سری 3 در کشورمان است. نسل اول ب.ام.و سری 3 با کد E21 شناخته می شود. این نسل از سری 3 برای اولین بار در سال 1975 پا به خیابان ها گذاشت. کمپانی ب.ام.و این خودروی اسپرت را در دو کلاس کوپه و کابریو تولید می کرد که از هر دو مدل در کشورمان موجود است. E21 از نظر ظاهری در دو نوع تک چراغ جلو و جفت چراغ جلو به بازار عرضه می شد که بسته به نوع پیشرانه متفاوت بود. تولید این خودروی باواریایی محبوب تا سال 1981 به مدت 6 سال ادامه داشت.  سری 3 مانند دیگر محصولات کمپانی ب.ام.ویک خودروی موتور جلو - دیفرانسیل عقب است که این سنت را تا کنون حفظ کرده است. E21 در مدل های مختلف 4 سیلندر و 66 سیلندر به بازار عرضه می شد.

نسل دوم ب ام و E30
پس از پایان عمر نسل اول سری سه نوبت به نسل دوم آن رسید. نسل دوم این خودروی محبوب آلمانی با کد E30 معرفی شد. تولید این نسل از سال 1982 کلید خورد و این بار سری 33 با تنوع بیشتری پا به خیابان ها گذاشت. BMW E30 در 44 کلاس کوپه، کانورتیبل، سالن و تورینگ عرضه می شد که تمام مدل های آن به جز تورینگ در کشورمان موجود است. در نسل دوم علاوه بر مدل های دیفرانسیل عقب، مدل همه چرخ ها متحرک نیز برای این خودروی اسپرت قابل سفارش بود که در کنار پیشرانه های 4 سیلندر و شش سیلندر عملکرد خوبی داشت. E30 به مدت 99 سال یعنی تا سال 1991 بر روی خط تولید کمپانی ب.ام.و قرار داشت. در نسل دوم برای اولین بار مدل M ام پاور برای سری سه در نظر گرفته شد که از سال 1985 تا 1992 به مدت 77 سال در دو مدل کوپه و کانورتیبل و با پیشرانه های 4 سیلندر تولید شد که از این مدل نیز در کشورمان موجود است. در مجموع 16.202 دستگاه BMW M3 E30 توسط ب.ام.و تولید شد.

نسل سوم ب ام و E36
در همان سال 1991 که نسل دوم سری سه برکنار شد شاهد ورود نسل سوم این خودروی اسپرت ب.ام.و بودیم. نسل سوم سه که با کد E36 معروف است تا سال 1998 به مدت 77 سال تولید شد.BMW E36 همانند نسل قبل خود در چهار کلاس تولید شد که پلت فرم آن همان پلت فرم پیشرانه جلو – دیفرانسیل عقب و با پیشرانه های 4 سیلندر و 66 سیلندر قابل سفارش بود. باز هم مانند نسل پیشین همه مدل های این خودرو حتی مدل های M پاور آن در کشورمان موجود بوده که در میان آن ها تنها جای مدل تورینگ (استیشن) آن خالی است. مدل M3 این نسل یک سال پس از آغاز تولید نمونه های معمولی پا به خیابان ها گذاشت و یک سال پس از آن نیز از چرخه تولید خارج شد. مدل های M به پیشرانه های 6 سیلندر مجهز بودند که در مدت زمان 7 سال 71.2422 دستگاه از آن تولید شد. از اتفاقات مهم این نسل اضافه شدن مدل سالن برای نمونه های M پاور بود. خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید یک دستگاه BMW 318i E36 کانورتیبل است که گفته می شود تنها یک  دستگاه از آن در کشورمان موجود است.

نسل چهارم ب ام و  E46
با فرا رسیدن سال 1998 نسل چهارم سری سه نیز از راه رسید. این نسل از سری سه که محبوبیت ویژه ای نیز میان طرف داران سری سه دارد با کد E46 شناخته می شود. تولید این خودرو مانند نسل سوم بود و تنها تحول آن بازگشت دوباره سیستم چهار چرخ متحرک به خانواده سری سه بود. پس از گذشت 2 سال از آغاز تولید E46 یعنی در سال 2000 تولید مدل های M پاور آن نیز آغاز شد. در میان مدل های قابل سفارش برای M3 در مدل E46 تحولاتی نسبت به نسل پیشین رخ داد که از مهم ترین آن ها می توان به حذف مدل سالن و اضافه شدن پیشرانه 8 سیلندر در مدل های GTR اشاره کرد. با وجود حذف مدل سالن از سبد M3 باز هم شاهد افزایش تولید آن بودیم که تعداد آن به 85.744 دستگاه رسید و با دست یافتن به این آمار فروش بی نظیر توانست رکورد فروش مدل M3 را بشکند که تا کنون نسل های بعدی نیز نتوانسته اند به این آمار فروش دست پیدا کنند. تولید مدل های معمولی و M پاور E46 تا سال 20066 ادامه داشت. مانند نسل های پیشین سری سه از انواع مختلف سری سه E46 حتی در نمونه M3 نیز در ایران موجود است که باز هم شاهد غیبت مدل تورینگ در میان آن ها هستیم.

نسل پنجم ب ام و E90/E91/E92/E93
با ورود نسل پنجم سری سه به جای استفاده از یک کد از 4 کد اختصاصی برای هر کلاس آن استفاده شد. بنابراین ابتدا سری سه در مدل سالن با کد E90 و تورینگ با کد E91 در سال 20044 معرفی شد. پس از آن در سال 2006 شاهد رونمایی از مدل کوپه با کد E92 و مدل کانورتیبل با کد E93 بودیم. پایان تولید سری سه نسل پنجم نیز مانند آغاز آن در دو زمان اتفاق افتاد. ابتدا در سال  2011 مدل سالن و تورینگ آن از خط تولید خارج شدند و دو سال بعد یعنی در سال 2013 تولید مدل های کوپه و کانورتیبل متوقف شد. از نسل پنجم سری سه نیز تنها مدل های E90، E92 و E93 در کشورمان موجود است که حتی گفته می شود مدل های M پاور آن نیز موجود نیست. تولید مدل M3 برای نسل پنجم از سال 2007 آغاز شد. این در حالی بود که M3 تنها با پیشرانه 88 سیلندر عرضه می شد. البته حذف پیشرانه های ضعیف تر از 8 سیلندر پایان تغییرات مدل M نسل پنجم سری 3 نبود. زیرا باز هم شاهد بازگشت مدل سالن برای نسخه M3 در این نسل بودیم. تولید مدل سالن M3 تا سال 2011 و تولید مدل کوپه و کانورتیبل آن تا سال 2013 ادامه داشت و در مجموع 65965 دستگاه از M3 نسل پنجم تولید شد.

نسل ششم (در حال تولید) ب ام و  F30/F31/F34/F80
مهم ترین رویداد برای سری سه در این 40 سال را می توان در نسل ششم آن دید. زمانی که نسل ششم این خودروی آلمانی در سال 2012 رونمایی شد تنها شاهد دو مدل سالن با کد F30 و تورینگ با کد F34 از آن بودیم. این بار دیگر مانند نسل پنجم قرار نبود مدل های کوپه و کانورتیبل آن دیر تر تولید شوند چون کمپانی ب.ام.و تصمیم گرفته بود این دو مدل را با نام سری چهار تولید کند. یعنی خودرویی که ابتدا در مدل کوپه و کابریو تولید شد اکنون دیگر در این دو کلاس تولید نمی شود! یک سال از رونمایی سری 3 نسل ششم گذشت و ب.ام.و در سال 2013 با رونمایی سری سه GT (گرن توریسمو) با کد F34 تنوع این سری از محصولات خود را بالا بود. مدل گرن توریسمو یک کلاس استثنایی است که تنها توسط کمپانی ب.ام.و در جهان تولید می شود. در حال حاضر شرکت پرشیاخودرو دو مدل سالن و گرن توریسمو سری سه را در ایران عرضه می کند که شاهد حضور این دو مدل در کنار بهترین های نسل های پیشین سری سه در شوروم این شرکت بودیم. اکنون پیشرانه 33 سیلندر نیز به سبد پیشرانه های سری سه اضافه شده و لازم به ذکر است کمپانی ب.ام.و از این نسل برای مدل های M پاور نیز کد های اختصاصی تعریف کرده و مدل M3 نسل ششم با کد F80 شناخته می شود. مدل M برای نسل ششم تنها شامل مدل سدان با پیشرانه 66 سیلندر می شود.

ماکت های ب ام و
در جشن تولد 40 سالگی سری 3 اگر از تماشای ب.ام.و های خاص سیر شدید می توانستید در شوروم این شرکت از تماشای دنیای کوچک اما جذاب ماکت های ب.ام.و لذت ببرید. روز جمعه در گوشه ای از شوروم پرشیاخودرو شاهد ویترین هایی بودیم که در آن ماکت های با ارزش، کمیاب و کلکسیونی از مدل های مختلف ب.ام.و به نمایش گذاشته شده بود که جذابیت خاصی برای مهمانان داشت. به جرات می توان گفت بازدید کنندگان این بخش کوچک اگر بیشتر از ب.ام.و های واقعی نباشد کمتر نیست.

دیگر مدل های ب ام و در محوطه
در مجموع برای جشن تولد 40 سالگی سری سه حدود 70 دستگاه ب.ام.و شرکت کرده بودند که به جز 66 دستگاه از آن ها که در شوروم قرار داشتند و به معرفی شان پرداختیم، دیگر خودرو ها در محوطه پرشیاخودرو قرار گرفته بودند. در میان خودرو های موجود نمونه های با ارزش و کمیاب فراوانی حضور داشت که از مهم ترین آن ها می توان به BMW 3.0 که تعداد آن در کشورمان انگشت شمار است، چند دستگاه BMW 2002، BMW سری 4 گرن کوپه با تیونینگ حرفه ای، سری 3 E93 با تیونیگ حرفه ای، BMW X5، BMW M3 E30، BMW 520i E12 سفید رنگ که نمونه آن در کشورمان رویت نشده و  چندین مدل استثنایی دیگر اشاره کرد.

 

ب ام و سری 3 در پرشیاخودرو

 

ب ام و سری 3 در پرشیاخودرو

 

ب ام و سری 3 در پرشیاخودرو