تاریخ درج خبر : 1401/3/7

بازیافت باتری های ولتاژ بالا در چین توسط BMW

گروه خودروسازی BMW در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و بی طرفی در شرایط آب و هوایی، طی همکاری مشترک خود با برلیانس چین BMW Brilliance Automotive (BBA) اقدام به راه‌اندازی چرخه بازیافت باتری‌های ولتاژ بالا به کار رفته در خودروهای تمام الکتریکی و نیمه الکتریکی کرده است. به این ترتیب، این شرکت در حال پی ریزی یک چرخه مواد پیشگام است که با افزایش حرکت الکترونیکی اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. بخش اعظم این باتری‌ها از خودروهای پروتوتایپ، سیستم‌های تست، نمونه‌های بازگشت خورده و نهایتا خودروهای اوراقی به دست می‌آیند.

 

بازیافت باتری ‌های ولتاژ بالا در چین توسط BMW

برای درک این موضوع، BBA با یک مرکز بازیافت محلی کار می‌کند که باتری‌های بازنشسته را از بین می‌برد و از فناوری نوآورانه برای بازیابی درصد بالایی از مواد خام نیکل، لیتیوم و کبالت از سلول‌های باتری استفاده می‌کند. مواد خام به‌دست‌ آمده از این طریق در تولید سلول‌های باتری جدید BMW استفاده می‌شود. چرخه مواد بازیافتی باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود و در عین حال انتشار CO2 را تا 70 درصد در مقایسه با استفاده از مواد اولیه تازه استخراج شده کاهش می‌دهد.

این خودروساز در حال حاضر از باتری‌های دست‌دوم برای لیفتراک‌های موجود در کارخانه BBA استفاده می‌کند؛ اما بازیافت باتری‌ها به ژرمن‌ها اجازه می‌دهد تا از نیکل، لیتیم و کبالت به دست آمده در تولید باتری‌های جدید در انواع مدل های BMW الکتریکی استفاده کنند.

 

بازیافت باتری ‌های ولتاژ بالا در چین توسط BMW  - پرشیاخودرو

چن گولر مدیر منطقه‌ای ب‌ام‌و در چین اعلام کرده: چن گولر، «با توجه به کمبود فزاینده منابع محدود و افزایش قیمت‌ کالاها، اهمیت پیشبرد اقتصاد دایره‌ای، افزایش درصد مواد قابل استفاده مجدد و کاهش وابستگی به مواد خام را دوچندان کرده است. گروه BMW در آینده مفهوم بازیافت خود را در چین گسترش خواهد داد. این ایده نه تنها به حفاظت از محیط‌ زیست بلکه به راندمان بالا و کاهش آلایندگی نیز اهمیت می‌دهد.»

چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان است. با توسعه سریع این بازار از سال 2015، صنعت بازیافت باتری خودرو نیز رشد سریعی را تجربه کرده است. مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین انتظار دارد که حجم کل باتری‌های بازنشسته در چین تا سال 2025 به حدود 780 هزار تن برسد. در عین حال، قیمت مواد خام داخلی برای باتری‌های ولتاژ بالا به شدت از سال گذشته افزایش یافته است.

 

بازیافت باتری ‌های ولتاژ بالا در چین توسط BMW

با وجود شرایط چالش برانگیز، گروه BMW توانست فروش خودروهای تمام الکتریکی خود را در چین تنها در سه ماهه اول سال جاری سه برابر کند. در کنار مدل‌های iX و i4، iX3 نیز به این افزایش کمک کرده است. از ماه آوریل، نسخه تمام الکتریکی ب‌ام‌و سری 3 که به طور انحصاری در چین ارائه می‌شود، این مجموعه را تقویت کرده است و به دنبال آن BMW i7 جدید در نیمه دوم سال جاری عرضه شد.

 

بازیافت باتری ‌های ولتاژ بالا در چین توسط BMW  - پرشیاخودرو

بی ام دابلیو تعهد خود به کربن خنثی شدن تا سال ۲۰۵۰ در کل زنجیره ارزش‌افزوده را اعلام کرده است. این خودروساز می‌خواهد خودروهای الکتریکی سهم حدود ۱۰ درصدی از کل فروشش را در سال جاری داشته باشند و این میزان تا سال ۲۰۳۰ به حداقل ۵۰ درصد خواهد رسید.

 

منبع