تاریخ درج خبر : 1401/8/9

بهترین و زیباترین مدل های BMW در طول تاریخ

بهترین و زیباترین مدل‌های BMW در طول تاریخ

وبلاگ رسمی BMW اخیراً فهرستی از بهترین و زیباترین مدل‌های این خودروساز آلمانی منتشر کرده که به مدل‌هایی اشاره شده است که در تمامی ادوار به صورت تولید انبوه روانه بازار شده‌اند. به عنوان مثال برخی از مدل‌های BMW، از جمله خودروهای کلاسیک شامل این دسته از خودروها می‌شوند. بنابراین در این فهرست خبری از مدل‌های مفهومی و پروتوتایپ نیست.

کمپانی BMW که فعالیت خود را از سال 1917 با تولید موتورهای 6 سیلندر تخت برای هواپیما آغاز کرد، نخستین خودروی خود را در سال 1928 با نام تجاری 15/3 یا دیکسی عرضه کرد. اما از سال ۱۹۳۱ تصمیم تاریخی مدیران شرکت برای افزایش تمرکز بر خودروسازی گرفته شد. به این ترتیب، برند BMW با نام تجاری BMW و نشان تجاری خاص خود، تغییر کرد. از آن زمان تاکنون مدل‌های متنوعی تولید شده که انتخاب بهترین و زیباترین مدل در این دوران کار بسیار دشواری است. با این وجود در ادامه نگاهی به برخی از زیباترین و بهترین مدل‌ها خواهیم داشت.

BMW Z8

BMW Z8 یکی از مدل‌های مشهور و جذابی است که بر مبنای رودستر طراحی و تولید شده است. هنری فیسکر طراحی این مدل را بر اساس الهام‌گیری از مدل کلاسیک 507 انجام داده است. فیسکر که در رزومه خود طراحی استون مارتین DB9 را دارد، یکی از افراد مشهور در صنعت خودرو جهان شناخته می‌شود.

پیشرانه استاندارد Z8، از سری S62 BMW، 4.9 لیتری V8 با قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بود. این مدل با جعبه‌دنده دستی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت داشت. نسخه دنده اتوماتیک Z8 به تعداد محدود توسط آلپینا تولید شد.

BMW سری 5 کد اتاق E39

BMW سری 5 کد اتاق E39

BMW سری 5 با کد اتاق E39 از سال‌های 1996 تا 2003 روی خط تولید باواریایی‌ها قرار داشت. طراحی جاودانه این مدل توسط جوجی ناگاشیما صورت گرفته است. ناگاشیما قبل از طراحی این خودرو، BMW Z3 را خلق کرده که آن هم محصولی تحسین‌برانگیز شمرده می‌شود.

سومین نسل BMW M5 نیز با همین کد E39 به بازار عرضه شد که اتفاقاً از همان پیشرانه S62 با قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بهره‌مند شده بود. دیفرانسیل ضد لغزش و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی تولید شرکت Getrag از دیگر موارد قابل توجه در این خودرو است.

BMW Z3 کوپه

BMW Z3 کوپه

BMW Z3 کوپه نخستین محصول در این رده است که اولین‌بار در سال 1996 تولید شد. طراحی این خودرو نیز توسط جوجی ناگاشیما بر اساس مدل سری 3 با کد اتاق E36 صورت گرفته است. BMW Z3 کوپه به دلیلی فرم بدنه خاصی که داشت، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و به مدلی محبوب تبدیل شد.

طیف متنوعی از انواع پیشرانه‌ها برای این مدل درنظر گرفته شد که قوی‌ترین آن برای مدل M از موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.2 لیتری و توان خروجی 325 اسب‌بخار و گشتاور 350 نیوتن متر بهره‌گرفته است. شتاب صفر تا صد 5.2 ثانیه‌ای از نکات قابل توجه در این خودرو است.

BMW سری 6 کد اتاق E24

BMW سری 6 کد اتاق E24

نسل اول سری 6 در سال 1976 با کد اتاق E24 معرفی شد. این کوپه جذاب در ابتدا با القابی مثل دماغ کوسه‌ای میان طرفداران شناخته می‌شد. E24 حاصل طراحی پول براک، طراح مشهور فرانسوی است که در سال 1970 از کمپانی مرسدس به BMW پیوسته بود.

BMW برای نسل اول سری 6 پیشرانه‌های متنوعی را درنظر گرفته بود که بسته به نوع تیپ‌بندی از موتورهای 2.8 لیتر تا 3.5 لیتر قابل انتخاب بود. اما قوی‌ترین نسخه سری 6 با کد M635CSi است که توان خروجی 286 اسب‌بخار و 340 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده است. سال ۱۹۸۷ اولین M6 با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶ ثانیه عرضه شد.

BMW M6 کد اتاق E63

BMW M6 کد اتاق E63

پس از 14 سال از توقف تولید نسل اول سری 6، نسل دوم با کد اتاق E63 در سال 2003 به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو توسط آردین ون هویدونک، طراح مشهور هلندی طراحی شده و با پیشرانه 5.0 لیتری V10 عرضه شد که به عنوان یکی از پیشرانه‌های قدرتمند در زمان خود شناخته می‌شد.

BMW M6 E63 توان خروجی 507 اسب‌بخار و 520 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند که با جعبه‌دنده 7 سرعته DCT و عملکرد بسیار سریع، یکی از بهترین مدل‌های M6 شناخته می‌شود.