تاریخ درج خبر : 1401/8/9

بهترین و زیباترین مدل های ب ام و در تمامی ادوار

وبلاگ رسمی ب‌ام‌و اخیرا فهرستی از بهترین و زیباترین مدل‌های این خودروساز آلمانی منتشر کرده که در آن به مدل‌هایی اشاره شده که در تمامی ادوار به صورت تولید انبوه روانه بازار شده‌اند. به عنوان مثال برخی از مدل‌های BMW از جمله خودروهای کلاسیک شامل این دسته از خودروها می‌شوند. بنابراین در این فهرست خبری از مدل‌های مفهومی و پروتوتایپ نیست.

کمپانی ب‌ام‌و که فعالیت خود را از سال 1917 با تولید موتورهای 6 سیلندر تخت برای هواپیما آغاز کرد، نخستین خودروی خود را در سال 1928 با نام تجاری 15/3 یا دیکسی عرضه کرد. اما از سال ۱۹۳۱ تصمیم تاریخی مدیران شرکت برای افزایش تمرکز بر خودروسازی گرفته شد. به این ترتیب، برند بی‌ام‌و با نام تجاری BMW و نشان تجاری خاص خود، تغییر کرد. از آن زمان تاکنون مدل‌های متنوعی تولید شده که انمتخاب بهترین و زیباترین مدل در این دوران کار بسیار دشواری است. با این وجود در ادامه نگاهی به برخی از زیباترین و بهترین مدل‌ها خواهیم داشت.

 

ب‌ام‌و Z8 یکی از مدل‌های مشهور و جذابی است که بر مبنای رودستر طراحی و تولید شده است. هنری فیسکر طراحی این مدل را بر اساس بر اساس الهام‌گیری از مدل کلاسیک 507 انجام داده است. فیسکر که در رزومه خود طراحی استون مارتین DB9 را دارد، یکی از افراد مشهور در صنعت خودرو جهان شناخته می‌شود.

پیشرانه‌ استاندارد Z8، از سری S62 ب‌ام‌و، 4.9 لیتری V8 با قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بود.  این مدل با جعبه‌دنده دستی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. نسخه‌ دنده اتوماتیک Z8 به تعداد محدود توسط آلپینا تولید شد.

 

ب‌ام‌و سری 5 کد اتاق E39

ب‌ام‌و سری 5 کد اتاق E39ب‌ام‌و سری 5 ا کد اتاق E39 از سال‌های 1996 تا 2003 روی خط تولید باواریایی‌ها قرار داشت. طراحی جاودانه این مدل توسط جوجی ناگاشیما صورت گرفته است. ناگاشیما قبل از طراحی این خودرو، ب‌ام‌و Z3 را خلق کرده که آن هم محصولی تحسین‌برانگیز شمرده می‌شود.

سومین نسل ب‌ام‌و M5 نیز با همین کد E39 به بازار عرضه شد که اتفاقا از همان پیشرانه S62 با قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بهره‌مند شده بود. دیفرانسیل ضد لغزش و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی تولید شرکت Getreg از دیگر موارد قابل توجه در این خودرو است.

 

ب‌ام‌و Z3 کوپه

ب‌ام‌و Z3 کوپهب‌ام‌و Z3 کوپه نخستین محصول در این رده است که اولین‌بار در سال 1996 تولید شد. طراحی این خودرو نیز توسط جوجی ناگاشیما بر اساس مدل سری 3 با کد اتاق E36 صورت گرفته است. ب‌ام‌و Z3 کوپه به دلیلی فرم بدنه خاصی که داشت، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و به مدلی محبوب تبدیل شد.

طیف متنوعی از انواع پیشرانه‌ها برای این مدل درنظر گرفته شد که قوی‌ترین آن برای مدل M از موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.2 لیتری و توان خروجی 325 اسب‌بخار و گشتاور 350 نیوتن متر بهره ‌گرفته است. شتاب صفر تا صد 5.2 ثانیه‌ای از نکات قابل توجه در این خودرو است.

 

ب‌ام‌و سری ۶ کد اتاق E24

ب‌ام‌و سری ۶ کد اتاق E24نسل اول سری 6 در سال 1976 با کد اتاق E24 معرفی شد. این کوپه جذاب در ابتدا با القابی مثل دماغ کوسه‌ای میان طرفداران شناخته می‌شد. E24 حاصل طراحی پول براک طراح مشهور فرانسوی است که در سال 1970 از کمپانی مرسدس به ب‌ام‌و پیوسته بود.

ب‌ام‌و برای نسل اول سری 6 پیشرانه‌های متنوعی را درنظر گرفته بود که بسته به نوع تیپ‌بندی از موتورهای 2.8 لیتر تا 3.5 لیتر قابل انتخاب بود. اما قوی‌ترین نسخه سری 6 با کد M635CSi است که توان خروجی 286 اسب‌بخار و 340 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده است. سال ۱۹۸۷ اولین M6 با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه عرضه شد.

 

ب‌ام‌و M6 کد اتاق E63

ب‌ام‌و M6 کد اتاق E63سرانجام پس از 14 سال از توقف تولید نسل اول سری 6، نسل دوم با کد اتاق E63 در سال 2003 به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو توسط آردین ون هویدونک طراح مشهور هلندی طراحی شده است که از آن به عنوان ناجی ب‌ام‌‌و در قرن 21 یاد می‌شود. نسل دوم سری 6 با الها‌م‌گیری از کوسه ادامه دهنده راه نسل اول است.

این نسل با دو نوع اتاق کوپه وکانورتیبل به بازار عرضه شد و پیشرانه‌های 6 سیلندر خطی، V8 و V10 برایش درنظر گرفته شد. قوی‌ترین نسخه سری 6 یعنی همان M6 با پیشرانه V10 توان تولید نیرویی معادل 500 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 520 نیوتن متر را دارد. شتاب صفر تا صد این مدل 4.5 ثانیه اعلام شده است.

 

ب‌ام‌و سری 1 کد اتاق E82

ب‌ام‌و سری 1 کد اتاق E82ب‌ام‌و سری 1 کوپه یکی از بهترین کوپه‌ها در تمامی ابعاد شناخته می‌شود. ب‌ام‌و سری ۱ اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ و به‌عنوان یک خودروی هاچ‌بک معرفی شد. اما ب‌ام‌و به معرفی این اتاق هاچ‌بک بسنده نکرد و به دنبال آن مدل‌های مختلفی از این خودرو را روانه بازار کرد. مدل هاچ‌بک چهار در این خودرو با کد اتاق E87، هاچ‌بک دو در با کد اتاق E81، مدل کوپه با کد اتاق E82 و در نهایت مدل کانورتیبل نیز با کد اتاق E88 شناخته می‌شوند.

 

ب‌ام‌و M1

ب‌ام‌و M1

نخستین محصول جاده‌ای دپارتمان M در سال 1978 با نام M1 معرفی شد. این سوپراسپرت افسانه‌ای که به سرپرستی جیورجتو جیوجیارو طراحی شد، تنها به تعداد 453 دستگاه تولید و به بازار عرضه شد. لازم به ذکر است این محصول در استدیو ایتال دیزاین و با همکاری گروهی از مهندسان ایتالیایی، شامل جیان پائولو دلارا و افردی از تیم فنی لامبورگینی ساخته شده است.

چراغ‌های مخفی‌شونده و جلوپنجره باریک این محصول از مواردی منحصربفردی است. اما مهم‌ترین ویژگی و تکنولوژی در ب‌ام‌و M1 پیشرانه‌ تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی با حجم 3.5 لیتری است که توان تولید نیرویی معادل ۲۷۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۳۳۰ نیوتن‌متر را داشت. این پیشرانه به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی ZF متصل شده است. شتاب صفر تا صد در این نسخه 5.5 ثانیه اعلام شده بود.

این در حالی است که مدل مسابقه‌ای این خودرو به پیشرانه توربو با توان 470 اسب‌بخار مجهز بوده که تنها ظرف مدت 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسیده است.

 

سخن پایانی

ب ام و E46در انتها می‌توان ب‌ام‌و i8 را به عنوان یکی از اعجاب‌برنگیزترین مدل‌های تاکنون ب‌ام‌و برشمرد. هرچند که از دیدگاه نویسنده این مقاله، جایگاه نخست به ب‌ام‌و M1 تعلق دارد. همچنین در این فهرست جای خالی ب‌ام‌و E46 نیز به عنوان بهترین سری 3 تاریخ به شدت احساس می‌شود. از نظر شما بهترین طراحی به کدام مدل ب‌ام‌و اختصاص دارد؟

منبع