تاریخ درج خبر : 1401/10/21

xDrive در BMW چیست؟

واژه xDrive در واقع نام تجاری سیستم‌های دو دیفرانسلی است که BMW برای اولین بار بر روی خودروهای BMW شاسی بلند‌ خود، یعنی سری های X مانند X1 و X3 و... استفاده کرد. قبل از معرفی xDrive، از سال 1985، سیستم چهارچرخ محرک بر روی چندین مدل بر اساس سیستم چهار چرخ محرک که از کوپلینگ های چسبناک استفاده می کند، موجود بود.

به‌واسطه به‌کارگیری سیستم xDrive در اغلب محصولات کمپانی BMW، بدون شک می‌توان این شرکت خودروسازی را یکی از پیش‌گامان استفاده از سیستم‌های 4 چرخ محرک و از نوآوران این تکنولوژی دانست.

 

xdrive technology BMW

سیستم xDrive یکی از بهترین سیستم های چهارچرخ فعال حال حاضر صنعت خودرو است و آن را در کنار 4Matic مرسدس بنز و Quattro آئودی، باید از پیشرفته‌ترین سیستم‌های انتقال نیرو دانست. تکنولوژی xDrive، مجموعه‌ای کم حجم از نظر سخت‌افزاری، پیشرفته در بخش نرم‌افزار، است.

 

اولین محصول چهارچرخ محرک بی ام و

اولین محصول چهارچرخ محرک بی ام و، در سال ۱۹۸۵ به بازار معرفی شد. این مدل، با نام 325iX، نسخه‌ای از سری ۳ نسل E30 بود. بی ام و با تولید این خودرو، راهی را آغاز کرد که در نهایت به سیستم معروف ایکس درایو ختم شد.

 

bmw 325i xdrive  E30 1985

اولین مدل‌های مدل‌های xDrive (برخلاف سیستم چهار چرخ محرک قبلی) در سال 2003 عرضه شدند. این مدل‌ها شامل BMW X3 (E83) تازه منتشر شده، BMW X5 (E53) فیس لیفت شده بودند. در سال‌های بعد، در دسترس بودن xDrive در تمام مدل‌ها افزایش یافت و در حال حاضر در اکثر مدل‌ها موجود است.

اولین مدل های BMW M که از xDrive استفاده کردند، مدل های E70 X5M و E71 X6M 2009 بودند. اولین مدل غیر SUV BMWM که دیفرانسیل عقب نبود F90 M5 2017 بود که فقط با xDrive در دسترس بود.

در کانادا، 50 درصد از BMW های فروخته شده در سال 2005 به xDrive مجهز شده بودند. تکنولوژی xDrive نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. برخلاف سیستم قدیمی که نیروی گشتاور به صورت ثابت بین چرخ‌ها منتقل می‌شد، به کمک سیستم xDrive این نیرو بین چرخ‌ها به صورت متغیر و بسته به شرایط لحظه ای منتقل می شود. xDrive به سیستم‌های ABS و DSC متصل است و به عنوان مثال اگر این دو سیستم لغزیدن یک چرخ را تشخیص دهند، سیستم xDrive به سرعت دست به کار می‌شود و با تقسیم گشتاور، این مشکل را حل خواهد کرد.

 

xDrive چگونه کار می کند؟

در شرایط برف، یخ، مرطوب یا گل‌آلود، چرخ‌های جلو یا عقب خودروهای معمولی می‌توانند چسبندگی خود را از دست بدهند. با BMW xDrive، سنسورهای هوشمند کنترل پایداری پویا (DSC) کوچکترین افت چسبندگی را تشخیص می‌دهند و با استفاده از یک کلاچ چند دیسکی با کنترل الکترونیکی، نیرو را به مجموعه چرخ‌هایی که بهترین کشش را دارند هدایت می‌کنند و بسیار سریع‌تر از سنتی و هیدرولیکی واکنش نشان می‌دهند. -سیستم های عملیاتی و برخلاف سایر خودروهای چهار چرخ محرک، BMW xDrive یک سیستم کاملاً متغیر است که می تواند تقریباً 100٪ نیرو را به هر محور ارسال کند و انتقال آنی و موثر قدرت موتور را ارائه دهد.

Dynamic Stability Control (DSC) یک چرخ در حال چرخش را تشخیص می دهد و ترمزهای خودرو را برای محدود کردن چرخش اعمال می کند. همچنین در صورت تشخیص کم فرمانی یا بیش فرمانی فعال می شود، یعنی اگر خودرو به جایی که راننده در حال هدایت آن است نمی رود، به راننده اجازه می دهد کنترل خودرو را دوباره به دست بیاورد.

 

xdrive bmw

همچنین سیستم DPC(کنترل عملکرد پویا) که مخفف Dynamic Performance Control است نیز به همراه سیستم xDrive کار می‌کند و به کمک این سیستم نه‌تنها نیرو به دیفرانسیل جلو و عقب بلکه به چرخ‌های چپ و راست نیز به صورت متغیر و جداگانه وارد خواهد شد تا پایداری خودرو را بیشتر کند.

 

xdrive bmw Dynamic Performance Control persiakhodro

تغییرات آب و هوا و وضعیت جاده ها می توانند در هر فصلی تغییر کنند. اما با xDrive، سیستم چهار چرخ محرک هوشمند BMW، خودروی شما به سرعت پاسخ می‌دهد تا به شما امکان لذت بردن از حداکثر لذت رانندگی را حتی در سخت‌ترین سطوح جاده‌ها بدهد.

 

BMWدر  xDRIVE چیست؟

4WD، چهار چرخ محرک و 4x4 همگی اصطلاحاتی هستند که به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما همه معادل یک چیز هستند. BMW xDrive از یک لایه هوشمند بیشتر بهره می برد که آن را به یکی از پیشرفته ترین سیستم های چهار چرخ محرک در این بخش تبدیل می کند.

 

مزایای xdrive در BMW چیست؟

BMW شما، شرایط در جاده را به‌طور استثنایی کنترل می کند و تقریباً در هر پیچ و تاب در جاده در شرایط آب و هوایی مدیریت می‌کند. و علاوه بر این، به لطف موتورهای TwinPower Turbo و فن‌آوری‌های EfficientDynamics، مدل‌های BMW xDrive از ارقام پایین CO2 نیز بهره می‌برند.

 

مدل‌های BMW دارای xDrive

BMW xDrive دقیقاً در اکثر مدلهای بی ام و سری 1 اسپورت گرفته تا سری 7 مجلل BMW در دسترس است. از نظر بصری، تنها تفاوت آنها این است که ممکن است چرخ‌های بزرگ‌تر و فاصله بیشتری از زمین داشته باشند، که هر دو باعث می‌شوند خودرو بالاتر بنشیند. در زیر مدل های BMW موجود با xDrive را مشاهده می کنید:

منبع

مشاوره خرید خودرو

جهت دریافت مشاوره تخصصی خرید و دریافت لیست قیمت خودرو فرم زیر را پر نمایید

فرم خرید خودرو بی ام و